Kényelmességből figyelmen kívül hagyjátok a testetek apró részei között végbemenő, tömeges belső kommunikációt, pedig fizikai lények lévén, bizonyos mértékig más tudatok részei vagytok.Az Énnek nincsenek korlátai. Lehetőségei határtalanok. - Tudatlanságotok folytán azonban magatokra vehettek mesterséges korlá-tokat. Például megtehetitek, hogy csupán a külső egóval azonosultok, és elhatároljátok magatokat olyan képességektől, amelyek pedig a sajátotok. Módotokban áll tagadni, de ez nem változtat a tényeken. A személyiség akkor is sokdimenziós, ha sok ember, képletesen szólva, a háromdimenziós létezés homokjába dugja a fejét, és úgyúgy tesz, mintha nem létezne más. (Humorral): Ezzel a könyvvel szeretnék néhány fejet kihúzni a homokból." (Seth) Érdemes megjegyezni, hogy Seth szavai nem példa nélküliek. Ősi hiedelmek és természetvallá-sok (pl. az animizmus, sámánizmus, sintoizmus)közös gondolata, hogy a világon mindenben szel-lem, lélek lakik, azaz minden él, továbbá minden egy, és minden "beszél" egymással, mai nyel-ven információt cserél. Ehhez hasonló felfogás a pánpszichizmus (világlélek), amellyel a különbö-ző indiai filozófiákban és a buddhizmusban is találkozunk. Ilyen a dzsainizmus is - egyike az indiai vallásoknak - ami több ponton hasonlít a SETH által mondottakhoz. A dzsainizmus magát örökkévaló és univerzális igazságok gyűjteményének tartja, amiket az emberiség időnként elfelejt, de újra és újra visszatérnek a megvilágosodott vagy mindentudóvá vált emberek tanításain keresztül. A dzsainok minden embernek, állatnak, rovarnak, növénynek, sőt még a földnek, a tűznek, a víznek és a levegőnek is élő lelket tulajdonítanak. Szerintük a világot végtelenül sok dzsíva (élő) népesíti be, mindegyik valós,önálló és örök, s tudat (csaitanja), öröm (szukha) és energia (vírja) jellemzi. A fentiekhez hasonló felfogás bukkan fel az ókori görög filozófusoknál (pl. Thales, Platón), vagy a nyugati civilizációban is (Spinoza, Leibniz, Hegel,Schelling, William James, Alfred North Whitehead).Pierre Teilhard de Chardin (1881-1955) francia paleontológus, jezsuita pap, evolúció kutató így vélekedik "Az emberi energia" c. könyvében:"Az élet első megjelenése a Földön csak a mi tapasztalatunk mezején jelenti azt, hogy a szervezet-len kollektívből kiemelkedett a spontán egyedi létező. A nagy számok törvényei a mechanikus műkö-dés fátylát dobták az anyagra. A fátyol alatt azonban az anyag is elemi tudatok nyüzsgése, amelyekkészen állnak, hogy a szerves világ felsőbb kombinációiba jussanak. Az emberré válás is csak egydöntő és kritikus pont ennek az állapotváltozásnak a fokozatos kibontakozásában."David Bohm, a híres kvantumfizikus szerint a fizika megfigyelései mögött a mélyebb valóság orga-nikus szervezetként viselkedik. Sok szempontból a tehetetlennek, élettelennek tartott anyag televan aktivitással - hasonlóan egy élő szervezethez. Minden egyes ún. részecskében megtalálhatóaz a fajta tevékenység, ami az egész univerzumra jellemző. Ez hasonlít ahhoz a vallásos elvhez, miszerint Isten mindnyájunkban ott van; vagy ahogy ezt a filozófusok megfogalmazták: mindenrészben megtalálható az egyetemes egész, minden mikrokozmosz tartalmazza a makrokozmoszt.Bohm arra is rámutat, hogy mivel az anyag helyét nem lehet a térben pontosan meghatározni, azanyag és az értelem közti megkülönböztetés a továbbiakban értelmetlen. Ezért azt mondja, hogy az anyag és az értelem a jelensé-gek mögött meghúzódó egyazon egységnek vagy rendnek a megnyilvánulásai. Ez egybevág azzal a spinozai elképzeléssel, miszerintmind az anyag, mind az értelem az egyetemes szubsztanciának, Istennek a különböző formái illetve megnyilvánulásai. Sok ehhezhasonló megfelelés van a modern fizika és a vallás, különösen a keleti vallások között. (Tattva - Tudomány és spiritualitás).Sethfenti gondolatai 1970-ből valók, de a tudatosság ilyen magyarázatát a újabb tudományoskutatások már nem tartják elképzelhetetlennek.David J. Chalmers professzor szerint az emberi tudat nem vezethető vissza semmiféle fizikai, biokémiai, bioelektromos, neuro-fiziológiai folyamatra. Az erkölcs, a lelkiismeretvagy az esztétikai érzés mögött nem áll fizikai magyarázat. Ha pedig a tudatot nem lehet visszavezetniegyszerűbb jelenségekre, vagyis ha nem létezik reduktív modell, akkor az egyetlen megoldás egynem reduktív modell lehet. Szerinte egyetlen magyarázat lehetséges, az, hogy a tudatos szubjek-tív tapasztalás a kozmosz alapvető tulajdonsága, amely ugyanolyan primer jelenség, mint a tér, az idő, az anyag, és az energia, ésnem vezethető vissza semmiféle más ismert fizikai alapjelenségre. Chalmers felidézi J. A. Wheeler (1911 – 2008) amerikai elméleti fizikus megállapítását is, amely szerint a fizikai világban az informá-ció is olyan alaptényező, azaz „fundamentális entitás”, amely nélkül a tapasztalható jelenségeket nem lehet megérteni.(A fenti Chalmers blokk forrása Héjjas István: Az emberi tudat és a világegyetem c. cikke).•Nézd meg minderről Chalmers egy magyar feliratos TED előadását (2014, Vancouver).>Atudatosságról lásd még a Tudat oldalt. Seth2
Tudat és anyag
Részlet Seth/ Jane Roberts: A lélek örök érvényessége c. könyvéből.
“Atárgyaknakcsakakülsőfelszínéttudjátokmegfigyelni.Fizikai érzékszerveitekannyitteszneklehetővé,hogyészleljétekakülső formákat,éserrereagáltok,azanyagésaformabelsővitalitása nem annyira szembetűnő. Elmondhatompéldául,hogyegyközönségesszögnekisvan tudata,deolvasóimközülkevesenfognakannyirakomolyanvenni, hogymondatközbenabbahagyjákazolvasást,ésköszönjeneka legközelebbi fadarabba bevert szögnek. :)Aszögatomjainakésmolekuláinakennekellenéremegvana maguktudata.Amagukszintjéntudatosakazekönyvlapjaitalkotó atomokésmolekulákis.Nemléteziksemmi-legyenazkő,ásvány, növény, állat vagy levegő -, amelynek ne volna saját tudata. Tehátállandóéletnyüzsgésbenálltok,atudatosenergia szakadatlanáradásában,éstimagatokistudatossejtekbőlépültök fel,amelyekmindmagukbanhordozzáksajátidentitásuktudatát, éssajátakaratukbólvesznekrésztatest,atifizikaitestetek felépítésében.Aztállítomtehát,hogynincshalottanyag.Nincsolyantárgy, amelyetnetudatformálna,ésmindentudat,afejlettségifokától függetlenül,örömmelveszrésztazérzékelésbenésateremtésben. -Nemérthetitekmegönmagatokat,amígezekkeladolgokkalnem vagytok tisztában.