-
Idézetek a 14. Dalai Láma (Tendzin Gyaco) írásaiból, beszélgetéseiből (szerkesztve).
•
“Milliók élnek karnyújtásnyira egymástól, mégis úgy tűnik, hogy sokaknak, főleg az idősebbeknek,kedvenc háziál
latukon kívül nincs kihez szólniuk. A modern ipari társadalom engem gyakran egy
óriási, önműködő gépre emlékeztet, amelynek az ember nem irányítója, hanem parányi, jelenték-
telen alkatrésze: kénytelen együtt mozogni a géppel... De ezen túlmenően rámutathatunk valami még fontosabbra:
annak elhanyagolására, amit én belső dimenziónknak nevezek… - ..Az anyagi javak, természetünknél fogva, csupán
érzékeink szintjén elégítenek ki bennünket.. de nyilvánvaló, hogy szükségleteink nem csupán érzékiek...
•
Az elmúlt száz év nagy mozgalmai - a demokrácia, a liberalizmus, a szocializmus ezért nem hozták meg a tőlük várt
egyetemes jót, pedig sok nagyszerű elgondolás volt bennük. Kétségkívül forradalomra van szükség. De nem politikai,
gazdasági, vagy akár műszaki forradalomra. Ezekről elég tapasztalatot szereztünk az elmúlt évszázadban, így hát
tudjuk, hogy a tisztán külső közelítés nem elég. Amit én szorgalmazok, az spirituális forradalom.” - (Ősi bölcsesség,
modern világ c. könyvéből).
•
“Legfontosabb emberi értékeink megőrzéséhez és továbbfejlesztéséhez különbséget kell tennünk jó és rossz között.
Ehhez a különböző vallási hagyományok is segítségünkre lehetnek. Minden vallási hagyománynak két oldala van: egy
filozófiai és egy erkölcsi. A filozófiai nézeteik között lehetnek különbségek, de erkölcsi tanításaikon keresztül hozzá
tudnak járulni a ,,jó szív" kifejlesztéséhez, ha azok azt üzenik, hogy szeressük embertársainkat, legyünk velük megértők
és türelmesek. Ha felfogjuk, mit jelent a ,,jó szív", akkor azt is megértjük, hogy minden vallásnak ez a leglényegesebb
mondanivalója.”
•
A Láma sokakat meglepve kijelenti, nem az a lényeg, hogy valaki hívő-e vagy sem, sokkal fontosabb, hogy jó ember
legyen. Ehhez pedig az szükséges, hogy szabaduljunk meg szokásos énközpontúsá-gunktól, és törekedjünk arra, hogy
cselekedeteinket a mások iránti törődés motiválja. ,,Elvethetünk tehát bármi mást: vallást, ideológiát, minden felszedett
bölcsességet, de a szeretet és együttérzés szükségszerűsége elől nem bújhatunk el."
X