Az élet kódja
William B. Collier a tésztagépről, a véralvadásról és a középkor
rehabilitációjáról
A
közvélekedéssel
ellentétben
az
Intelligent
Design
(ID)
nem
egyházi,
hanem
tudományos
mozgalom.
Világszerte
egyre
határozottabb
azoknak
a
kutatók-
nak
hangja,
akik
a
makroevolúció
bizonyítékainak
felülvizsgálatát
szorgal-
mazzák.
Dr.
Collier
,
az
ELTE-n
vendégprofesszorként
tanító
kémikus
a
mozgalom
legutóbbi
amerikai
kudarca
ellenére
nem
tartja
kizártnak,
hogy
tudományos paradigmaváltás közeleg.
- A magyar sajtó is felfigyelt az Egyesült Államokban zajló vitákra, amelyek tétje az volt,
hogy oktatható lesz-e az evolúció tudományos alternatívájaként az értelmes tervezés
gondolata. Ön hogyan került kapcsolatba az Intelligent Design mozgalommal?
–
Nagy
hatással
volt
rám
a
Pennsylvania
Egyetem
biokémikusának,
Michael
Behe
-nek
Darwin
fekete
doboza
című
munkája;
ez
a
mű,
amely
magyarul
is
megjelent,
Amerikában
a
tudományos
könyvek
toplistáján
szerepel.
Az
alapgondolat
és
az
ezzel
kapcsolatos
vita
Szókratészig
és
Platónig
nyúlik
vissza,
s
a
történelem
során
újra
és
újra
felbukkan.
A
viktoriánus
korból
származik
a
sokat
idézett
felvetés,
miszerint
ha
találunk
egy
órát,
s
megvizsgáljuk
a
működését,
arra
kell
következtetnünk, hogy az egy ügyes alkotó műve; a világ pedig sokkal bonyolultabb szerkezet, mint egy óra.
David
Hume
később
előállt
egy
filozófiai
vitairattal,
majd
Darwin
megírta
a
paradigmaváltást
jelentő
A
fajok
eredete
című
könyvét,
és
az
értelmes
tervezés
rövidesen
elvesztette
támogatottságát.
Azonban
a
XIX.
század
elején
itt-ott
mégis
felbukkant,
aztán
ismét
újjáéledt,
méghozzá
1953-ban
a
biokémia
területén,
mikor
Watson
és
Crick
fölfedezte
a
DNS-t.
Crick
meggyőződéses
materialista,
s
ő
ismerte
fel,
hogy
a
DNS-ben
rejlik
egy
kód.
Ahol
pedig
kód van, ott létezik nyelv is vagy valamiféle információ. Felmerült a kérdés: honnan ered az információ?
– Erre nyilván materialista választ is lehet adni.
–
Hát
hogyne.
A
hatvanas
években
Crick
írt
egy
cikket,
miszerint
a
földi
élet
csírája
egy
távoli
galaxisról
került
ide.
Ezzel
persze
nem
válaszolt
meg
semmit,
viszont
beismerte:
számára
is
képtelenség,
hogy
az
élet
az
általa
feltételezett négymilliárd év alatt létrejöhetett a földön.
Egy
ízben
megfordultam
a
világhírű
Polányi
Mihály
professzor
lakásán
az
Andrássy
úton;
szerintem
ő
egyike
azoknak,
akik
Nobel-díjat
érdemeltek
volna.
Nagyon
érdekelte
a
tudományfilozófia,
és
az
elsők
közt
fogalmazta
meg,
hogy
egy
gépet
nem
lehet
fizikai
és
kémiai
képletekre
egyszerűsíteni,
mert
ezzel
még
nem
magyarázzuk
meg
a
működését.
Ha
valaki
el
akar
készíteni
egy
tésztagyártó
masinát,
azt
azért
teszi,
hogy
egy
tésztalapból
tésztacsíkokat
állítson
elő.
Elképzel
egy
gépet,
amellyel
el
lehet
végezni
a
munkát,
majd
megtervezi
a
részleteket,
és
odaadja
a
tervet
egy
mérnöknek,
aki
kidolgozza,
miként
kell
legyártani
a
szerkezetet.
Aztán
kell
egy
gyár,
ahol
az
emberek
megértik
a
feladatot,
a
különböző
részeket
elkészítik
és
összerakják.
A
folyamat
minden
állomásán
szükséges
az
intelligencia
és a továbbadott információ.
Polányi rájött, hogy az élő szervezetekben apró molekuláris gépek dolgoznak, s híres cikkében megfogalmazta, hogy
az élet több, mint kémia és fizika. Az olvasóra hagyta az ebből levonható következtetést. Néhány évvel később sok
kémikus és biológus indult el ezen az úton.
– Pedig az általános nézet szerint az élet létrejöttéhez csak anyagra, energiára és időre van szükség.
–
Ezzel
kapcsolatban
1953-ben
történt
Urey
és
Miller
híres
kísérlete:
a
feltételezett
ősi
körülményeket
modellezve
képesek
voltak
egy
aminosavat
előállítani.
Ez
olyan
szenzáció
volt,
hogy
minden
újság
címlapon
hozta.
A
tudósok
azt
mondták:
már
majdnem
tudják,
hogyan
kell
életet
létrehozni.
Most,
ötven
évvel
később
teljesen
világos,
hogy
ez
tévedés volt.
Az
1970-es
évek
elején
Charles
Thaxton
biokémikus
egy
geokémikus
kollégájával
együtt
közreadta
a
kémiai
evolúció
kritikai
elemzését.
A
kémiai
evolúció
vezérgondolata,
hogy
élettelen
kémiai
elemekből
létrejöhet
az
élet
egyszerű
formája,
s
ebből
lépésenként
megvalósulhat
a
darwini
koncepció,
bár
Thaxton
szerint
erre
nagyon
kicsi
az
esély.
Ha
egy
órát
mozsárban
összetörünk
,
s
a
darabokat
egy
dobozban
rázzuk
a
végtelenségig,
nem
fog
működő
órává
összeállni.
A
könyv
utolsó
fejezetében
azt
állították,
kellett
lennie
egy
intelligenciának,
amely
közbeavatkozott.
Ők
használták
először
az
Intelligent
Design,
azaz
az
értelmes
tervezés
kifejezést.
Elméletük
ellenzői
azzal
érveltek,
hogy
a szerzők teológiai alapon űzik a tudományt.
– És nem?
–
Amennyiben
ön
természettudós,
nem
hozhatja
fel
érvként,
hogy
X.
vagy
Y.
kutató
ateista,
illetve
hívő.
Csak
azt
mondhatja,
hogy
X.
vagy
Y.
tudományos
érveit
helyesnek
vagy
helytelennek
tartja.
A
mai
napig
egyetlen
publikáció
sem szolgált perdöntő tudományos cáfolattal
Thaxtonnal
szemben.
S
ha
már
az
evolucionista
érvelésnél
tartunk:
a
nyolcvanas
évek
elején
Philipp
Johnson
,
a
Barclay
Egyetem
jogászdoktora,
a
retorika
és
a
vitaelmélet
professzora
elolvasta
Richard
Dawkins
Vak
órásmester
című
könyvét,
amely
a
legjobban
megírt
evolúciót
népszerűsítő
könyv.
Aztán
elolvasott
egy
másikat
is,
ezt
Michael
Danton
,
egy
molekuláris
biológiával
foglalkozó
ausztrál
tudós
írta
Evolúció:
egy
elmélet
válságban
címmel.
Danton
egyébként
nem
vallásos
ember.
Johnson
azt
mondta:
tudós
nem
vagyok,
de
ügyvéd
igen,
és
meg
tudom
állapítani,
ha
valaki
rosszul
érvel.
Ő
is
írt
egy
könyvet,
ami
egy
csapásra
bestseller
lett.
A
címe:
Darwin
on
trial
(Darwin
pere
–
B.
Gy.)
.
Ízekre
szedte
a
tudományos
darwinizmus
érvrendszerét.
Johnsont
tekintik
a
modern
intelligens
tervezés
mozgalom
atyjának,
az
ő
hatására
írta
meg
Behe
az
előbb
említett
művét.
Az
ID
azoknak
a
természetben
előforduló
sémáknak
a
tanulmányozásával
foglalkozik,
amelyek
leginkább
egy
intelligencia
közreműködésével
magyarázhatók.
Nem
paratudomány
,
és
nem
is
feltétlenül
származik
vallásos
meggyőződésből
.
Mindössze
azt
állítja,
hogy
a
rendelkezésre
álló
tudományos
adatok
ebbe
az
irányba
mutatnak.
S
itt megáll, mert ez a határ, ahol át kell adnia a szót a filozófiának vagy a teológiának.
– Ha megvizsgálok egy órát, valóban a készítőjére asszociálok, mert tudom, hogy számos órásmester él a világban. Ám ha az volna
a meggyőződésem, hogy nincsenek órásmesterek, kidolgoznék egy ennek megfelelő hipotézist. S aki eleve feltételezi, hogy létezik a
világmindenség alkotója, ezt a hitét igyekszik igazolni a kutatásaival.
–
Polányi
mondta:
ahogy
műveljük
a
tudományt,
az
nem
független
attól,
milyen
emberek
vagyunk.
Egy
percig
sem
állítom,
hogy
a
tudományos
eredménynek
és
a
kutató
hitének
nincs
köze
egymáshoz;
a
kérdés
csak
az,
hogy
igazolja-
e
az
eredmény
a
kutató
hitét.
A
darwinizmusnak
nem
sikerült
megfelelően
igazolnia
a
materializmust.
Az
igazán
jó
tudósok
bevallják:
mindig
többet
tudnak,
mint
amennyit
képesek
megfogalmazni,
bizonyítani.
Einstein
nem
csupán
egy
kísérletsorozat
végeredményeként
alkotta
meg
a
relativitáselméletet;
előbb
megvizsgálta
a
newtoni
gravitációt,
és
úgy
vélte,
hogy
valami
nincs
rendben
vele.
Volt
hite,
miszerint
az
univerzumnak
ésszerűnek
kell
lennie.
De
fordítva
is
működik
a
dolog:
Anthony
Flew
oxfordi
professzor
híres
ateista
volt,
az
agnosztikusok
egyik
jelentős
alakja.
Körülbelül két éve deista nézetre váltott épp az ID tudományos érveinek hatására.
– Felsorolna néhány ilyen érvet?
–
Például:
a
baktériumoknak
van
egy
kis
ostoruk,
amelynek
segítségével
képesek
közlekedni.
Ezt
flagellumnak
nevezzük.
Ha
ön
mikroszkóp
alá
teszi
a
baktériumot,
látja:
a
flagellum
forog,
mint
egy
propeller,
és
a
baktérium
száguld
előre.
Tíz–húsz
év
kellett
ahhoz,
hogy
a
kutatók
megértsék,
hogyan
működik
mindez.
Van
a
baktériumban
egy
proteinből
készült
gépezet.
Kerek
ágyazatban
forog
a
propeller,
s
egy
kicsiny
motor
forgatja,
percenként
tizenhétezres
fordulattal;
a
baktérium
egyik
pillanatról
a
másikra
képes
megváltoztatni
mozgásának
irányát.
Ha
e
kis
biokémiai motor körülbelül tizenöt funkcionális eleme közül
bármelyiket kivennénk
, működésképtelenné válna.
Ez
alapján
alkotta
meg
Michael
Behe
a
tovább
nem
egyszerűsíthető
komplexitás
fogalmát,
s
ez
nagy
kihívás
elé
állítja
a
darwinizmust.
Az
evolúció
ugyanis
a
tudósok
számára
a
természetes
kiválasztódást
jelenti,
amely
véletlenszerű
mutációkon
keresztül
megy
végbe;
e
mutációk
piciny
változásokat
hoznak
létre
az
organizmusban,
s
így
megfelelő
mennyiségű
idő
elteltével
képes
az
egyik
faj
egy
másikká
átalakulni.
A
mutáció
véletlenszerű,
nincs
tudatos
célja.
Az
evolúció
központi
gondolata
a
véletlen
és
céltalanság.
De
hogyan
tudott
kifejlődni
a
flagellum?
A
baktériumnak
mozognia
kell,
hogy
élelmet
találjon.
Az
evolúció
csak
lépésről
lépésre
tud
ilyen
komplex
rendszert
összehozni,
de
a
baktérium nem várhatja meg a folyamat végét, mert ha nincs flagelluma, megsemmisül.
Mondok
még
egy
példát:
ha
ön
megvágja
a
kezét
,
életveszélyben
van,
amennyiben
nem
áll
el
a
vérzés.
Ezért
a
szervezete
rögtön
beindít
egy
biokémiai
parancssort:
fehérje
képződik,
és
az
egymással
kölcsönhatásba
lépő
fehérjék
a
vágás
helyén
egy
halászhálóhoz
hasonló
alakzatot
formálnak;
a
sejtekkel
érintkezve
ez
a
háló
megszilárdul,
és
kemény
réteget
alkot.
A
seb
eltömődésével
viszont
leáll
az
alvadási
folyamat.
Ha
a
szervezete
nem
állítja
el
a
vérzést
a
megfelelő
időben,
aztán
nem
szünteti
be
az
alvadást
is
a
kellő
pillanatban,
ön
meghal.
Hogyan
tudna
egy
ilyen
képességet
lépésről
lépésre
kifejleszteni?
Sok
száz
olyan
biokémiai
rendszer
van,
amely
nem
jöhetett
létre
fokozatosan.
Aki
átnézi
a
professzionális
biokémiai
irodalmat,
látja:
nincs
válasz
arra,
hogy
az
organizmusok
hogyan maradhattak életben a fejlődés utolsó lépése előtt.
– Az ID hívei mindenféle evolúciós szisztémát kizárnak?
–
A
szelekcióval,
ami
azt
jelenti,
hogy
egy
fajon,
családon,
nemen
belül
jön
létre
változás,
senkinek
nincs
problémája.
Az
evolúcióelmélet
viszont
arról
szól,
hogy
egy
baktériumból
hogyan
lesz
medúza,
abból
rák,
abból
kétéltű
és
így
tovább.
Ha
veszünk
egy
kutyát,
tenyészthetünk
belőle
egy
másik
fajtát,
azt
azonban
maga
Darwin
is
beismerte,
hogy
kutyából képtelenség macskát tenyészteni.
Dembski, a kiváló matematikus összefüggésbe hozta Behe elgondolását az információelmélettel. Rájött, hogy egy
medúzában sokkal kevesebb az információ, mint egy cápában. Ahhoz, hogy a medúza cápává alakuljon, valóságos
információrobbanásra lenne szüksége. De vajon honnan kaphatna ilyen mennyiségű információt? Az evolucionisták
szerint az információ kifejlődik, azonban nincs ismert példa arra, hogy az információ máshonnét származhat, mint
valamilyen intelligenciából. Az evolucionista biológia egy feltételezéseken alapuló tudományos terület, s ezek a
feltételezések a matematika, a fizika, a kémia és az informatika területén nem bizonyíthatók.
– Mint minden kisebbségi mozgalomnak, az értelmes tervezésnek is van némi szubkultúraíze, ami sokak számára szalonképtelenné
teszi. Nem okozott önöknek végzetes presztízsveszteséget, hogy Amerikában nem sikerült elérniük az oktatási törvény
módosítását?
–
Az
Egyesült
Államokban
ezt
kulturális
háborúnak
nevezik,
ugyanis
a
kultúrára
nézve
meghatározó,
mi
az
uralkodó
tudományos
nézet.
Létrejöhet-e
az
élet
a
semmiből?
Vagy
valaki
belekódolta
az
anyagba
az
információt,
ami
maga
az
élet?
Egy
materialista
számára
nincs
zavaróbb
és
felkavaróbb,
mint
az
intelligens
tervezés.
S
a
kultúrának
és
korszellemnek
megfelelően
többnyire
ők
töltik
be
az
egyetemek
vezető
pozícióit
,
ezért
nem
kaphat
az
ID
kellő
publicitást. Az evolúció tudományos dogma, amit nem illik megkérdőjelezni.
Ám
itt
van
előttem
egy
lista,
több
mint
négyszáz
akadémikus,
tanszékvezető,
impozáns
tudományos
fokozatokkal
rendelkező
kutató
neve
szerepel
rajta
a
világ
sok
egyeteméről.
A
névsor
fölött
ez
áll:
„Kételkedünk
abban,
hogy
a
véletlen
mutáció
és
a
természetes
szelekció
megmagyarázza
az
élet
bonyolultságát;
a
darwini
elmélet
bizonyítékainak
körültekintő elemzésére van szükség.”
Lehetséges, hogy újabb paradigmaváltás felé haladunk.
Százötven
éve
a
tudósok
azt
mondták:
lehet,
hogy
meg
tudjuk
magyarázni
a
dolgokat
Isten
nélkül.
Most
kezdenek
rájönni,
hogy
ez
tévedés
volt.
A
paradigmaváltás
rendszerint
nem
úgy
történik,
hogy
hirtelen
mindenki
átáll
a
másik
oldalra;
a
régi
tudományos
iskolák
képviselői
többnyire
halálukig
harcolnak
a
nézeteikért,
és
csak
az
új
generációk
szemléletében
következik
be
a
változás.
Személyes
véleményem
az,
hogy
a
darwinizmus
ki
fog
múlni,
mert
tudományosan életképtelen.
– Mások viszont úgy érzik, az intelligens tervezés visszatérést jelentene a középkorba.
–
Talán
meg
fog
lepődni:
a
középkori
értelmiségiek
közt
alig
akadt
olyan,
aki
elhitte,
hogy
a
Föld
lapos.
Dante
pokla
ezért
van
a
Föld
közepében.
Az
1200-as
években
egy
tudós
azt
a
feladatot
adta
diákjainak:
öt
különböző
módon
bizonyítsák
be,
hogy
gömbölyű
a
Föld.
A
középkori
királyszobrok
gömböt
tartanak
a
kezükben,
tetején
kereszttel;
ez
a
Krisztus
uralma
alá
tartozó
földgolyót
jelképezi.
Plótinosz
is
fölvetette
az
ókorban,
hogy
a
Nap
körül
kering
a
Föld,
ám
csak
Kopernikusz
idejére
állt
össze
elegendő
bizonyíték
ahhoz,
hogy
széles
körben
megváltozzék
az
emberek
gondolkozása.
A
felvilágosodás
és
az
azt
követő
ideológiák
sajátsága,
hogy
igyekszenek
mindent
eltörölni,
ami
korábban
létezett.
A
sötét
középkor
kifejezés
a
XIX.
századi
pozitivistáktól
származik,
mára
azonban
kiment
a
divatból,
hiszen
e
kor
rehabilitációja
zajlik.
A
középkor
tudományossága
nagyon
magas
színvonalú
volt,
az
egyetemek
is
akkor
jöttek
létre.
Azonban
a
kutatás
még
abból
indult
ki,
hogy
van
teremtője,
tehát
értelme
és
célja
a
világnak.
A
materializmus
nem
ismeri
a
választ
arra,
mi
okozta
az
ősrobbanást,
hogyan
jöhet
létre
az
élettelen
anyagból
élő,
hogyan
alakultak
ki
a
fajok
és
az
igen
finoman
hangolt
világegyetem;
a
vizsgálatok
évtizedek
óta
nem
vezetnek
a
problémák
megoldásához
,
csak
újabb
nehézségeket
vetnek
fel.
Az
evolúció
olyan
kulcs,
amely
nem
illik
a
zárba.
Ám
ha
belátjuk,
hogy
mindezt
csak
egy
alkotó
értelem
hozhatta
létre,
lehetőséget
kapunk
a
további
vizsgálódáshoz
ott,
ahol
a
darwinizmus elakadt.
(Cikk: Magyar Nemzet 2006.06.10., Balavány György. - Kép: Oral Roberts University.)
MEGJEGYZÉS:
J. A. Wheeler (1911 – 2008) amerikai elméleti fizikus szerint a fizikai világ-
ban az információ is olyan alaptényező, azaz „fundamentális entitás”, amely
nélkül a tapasztalható jelenségeket nem lehet megérteni (A hivatkozott oldal
elején keresd Héjjas István: Az emberi tudat és a világegyetem c. cikkét).
.