Lorem Ipsum
Kereszténység és buddhizmus - vélemények a teljesség igénye nélkül
Egyéni okokból a vallások közül a kereszténységről és a buddhizmusról próbálok néhány gondolatot megfogalmazni,
kerülve a túl sommás megállapításokat. Egy vallás értékelésénél számomra az egyik legfontosabb tényező, hogy a jó
szívet támogatja-e, és milyen mértékben, - továbbá a hívők hogyan értelmezik.
A teremtés titkáról, a kereszténységről és a keleti vallásokról
az
alábbiakat
mondja
Szabados
György
zongoraművész
egy
interjújában
,
ahol
többek
között
az
időről,
az
időtlenségról,
az
improvizációról,
az
isteni
tartományról,
a
kézírásról,
a
manipulációról,
a
nanotechnológiáról,
a
szakrális
zenéről, a jellemről, továbbá Heisenbergről is beszél.
,,...Én
keresztény
vagyok,
de
végtelenül
tisztelek
minden
olyan
gondolkodást
és
bölcseletet,
amely
közel
akar
kerülni
a
teremtés
titkához
és
nagyszerűségéhez.
Ha
a
keleti
bölcselet
csak
szekta
színvonalú
volna,
nem
érdekelne,
mert
a
szekták
is
csak a hegemonizmus jegyében, a kisajátításban égnek. Ám minden nagy bölcse-
let és minden nagy vallás ugyanoda jut és ugyanonnan ered.
É
lt
egy
Suzuki
nevű
zen
nagymester,
aki
azzal
teljesítette
be
szellemi
életét,
hogy
összehasonlította
a
keleti
és
a
nyugati
gondolkodás
szintjeit.
Ennél
magasabbrendű
gondolkodást
nem
ismerek
ma.
Ehhez
a
szellemi
teljesítményhez
rendkívüli
módon
beavatottnak
kellett
lennie
mindkét
gondolkodásba.
S
mindezt
tisztességesen,
nem
a
verseny
szellemében
gondolta
végig,
hanem
a
tények
tiszteletében.
Megállapította,
hogy
a
nyugati
ember
és
a
keleti
ember
közötti
legmélyebb
különbség
az
isteni
tartományhoz
való
kapcsolódásban
lelhető
meg.
Az
előbbi
magán
kívülre
helyezi
az
Istent,
és
úgy
tekint
rá,
mint
egy
félelmetes
hatalmas
valakire,
akinek
teljesen
alárendeli
magát,
és
ehhez
viszonyítva
próbál
élni.
Ami
persze
lázadásokhoz
vezet.
A
nagy
francia
forradalom
utáni
időszak
egészen
napjainkig
ennek
a
lázadásnak a jegyében telik.
A lázadás mélyén az az attitűd van, amit Luciferrel Madách kimondatott, hogy én is tudok olyat, mint te, Uram.
Ezzel szemben a keleti ember azt éli, hogy Isten benne van. Azt próbálja megfigyelni, megtapasztalni, hogy ez az isten a-
dott helyzetben mit tenne, és ezáltal mi lenne a helyes emberi cselekvés. A kapcsolat itt elemien közvetlen és egybetar-
tó. Belesimul a teremtésbe.
A
katolicizmus
szentjei
közül
avilai
Szent
Teréz
ír
egy
bizonyos
bennünk
lévő
várkastélyról,
ami
nem
más,
mint
ennek
a
keleti,
valójában
ősi
és
eredeti,
felfogásnak
a
szimbóluma.
A
fentiek
alapján
ezért
is
nevezem
különutasságnak,
amit
az
európai
gondolkodás
bejárt.
Az
ősi
hagyomány
nem
más,
mint
az
Istennel
való
egység
természetessége.
Ugyanaz,
amit
mi most keletinek mondunk.”
– Ezek szerint az, amit különutasságnak nevez az már jóval a történeti kereszténység előtt kezdődött el, mondja a
beszélgetőtárs.
,,Így van. S a kereszténység volt az, amely megpróbálta visszahozni valamilyen módon az eredeti természetes gondolko-
dást. Ezért nevezi újszövetségnek azt az elkezdődött folyamatot, ami leváltotta az ószövetségben megélt kínt és vákuu-
mot. Megszünteti bennünk a bosszúálló istent és helyébe a szeretetet emeli... “
A kereszténység kapcsán átgondolásra érdemes egyfelől két kritikus, de a hitélet mai problémáiból a kiút lehetőségét
is felvázoló vélemény, másfelől két másik - számomra a kereszténység lényegét megfogalmazó - gondolat.
•
Az
egyikben
Bill
Peckman
katolikus
pap
(USA)
beszél
a
hitélet
hanyatlásáról
a
saját országában, a másikban
•
Hans
Küng
svájci
katolikus
teológus
és
valláskutató
teszi
közzé
gondolatait
a
keresztény
hit
komplikált
voltáról,
konfliktusairól
az
egyházi
vezetéssel,
az
ez-
redvég
szellemi
áramlatairól,
a
vallások
problémáiról,
és
a
párbeszéd
fontosságáról.
A
modern
haladás-
és
tudományhitek
elhalványulásával
vákuum
jött
létre,
melyben
különféle
régi
és
új
vallásos
jelenségek
burjánzanak.
Ez
kihívást
jelent
a
történelmi
világvallások
számára.
Erről
-
többek között - ezt mondja:
“…az
individualizmus
azonban
az
ellentétébe
fordult,
és
elsősorban
már
nem
az
emberi
méltóságot,
hanem
egy
majdhogynem
gátlástalan
pluralitást,
egyfajta
önkényességet
jelent,
ami
már
nem
szolgálja
az
ember
javát.
Ezért
nem
is
értelmezem
a
jelent
a
posztmodernizmussal,
azzal
a
formulával,
amit
gyakran
idéznek,
jóllehet
Feyerabend
nem
így
értette:
anything
goes,
bármi
mehet.
Ellene
vagyok
annak
is,
hogy
az
ethosz
helyettesíthető
azzal
a
mondattal,
hogy
csak
„kedvünkre
való
legyen".
--
Ezek
olyan
dolgok,
amelyeket
semmi
esetre
sem
kívánok
méltányolni;
a
libertinizmus
egyetlen
fajtáját
sem,
légyen
az
a
pénzügyekben,
vagy
az
üzleti
életben,
vagy
mint
korrupció
a
politikában,
avagy
a
szexuális
életben
–
ahol
szintén
vannak
az
emberiességnek
bizonyos
határai.
Ez
az,
amit
elutasítok:
a
tetszőlegesség
és az önkényesség posztmodernizmusát.”
•
Erdő
Péter
bíboros
szerint
a
földi
életünk
egyedülálló...alkalom
arra,
hogy
ér-
demeket szerezzünk… Az isteni
szeretetet
a názáreti
Jézus
jeleníti meg a leg-
jobban.
-
Ő
szuverén
módon
és
biztosan
beszélt,
csak
nem
e
világi
síkon.
Ahogy mondja: „
Az én országom nem ebből a világból való
." A keresztény em-
ber egyszerre Krisztus országának a tagja, és ebben a világban is él. ---
•
Bogárdi
Szabó
István
református
püspök
(jobbra)
véleményét
is
érdemes
átgondolni: Szerinte a kereszténység lényege
jót csinálni a rosszból,
és ez
egyúttal a 21. század legfontosabb gondolata.
Néhány szó a buddhizmusról:
•
,,A keleti gondolkodás legismertebb alakja, Buddha, fő tanítása,
hogy
e
bolygón
mindenki
szenved.
A
szenvedés
oka
a
vágy.
Az
élet
jelentette
szenvedéstől
úgy
szabadulhatunk
meg,
ha
lemondunk
a
vágyainkról
és
akkor
eljutunk
a
Nirvánába,
a
teljes
megsemmisülésbe,
ahol
már
nincs
fájdalom.
Nem
veszi
észre,
hogy
a
vágy
az
ember
alaptermészetét
hordja
magában.
A
vágy
mozgatja
az
akaratot
is,
és
húzódik
végig
az
emberi
élet
jóformán
minden
területén,
pl.
munkakör,
munkahelyválasztás,
szerelem,
családalapítás,
étkezési
szokások,
stb.
Összes
vágyunk
lerombolásával
a
személyiségünket
számoljuk fel, mintegy lelki öngyilkosságot elkövetve. – Bár Buddha tanítása
tartalmaz etikai szabályokat, tanítása középpontjában nem a szeretet áll.”
Keresztkérdések és válaszok a keresztény
hitről
. -
(a link már nem működik, de pl. a web.archive.org-al visszakereshető.)
D.E.
Harding
A
világ
vallásai
c.
könyvében
ugyanakkor
ezt
mondja
:
"...a
buddhizmus
viszonylag
dogmamentes,
tapasztalati,
majdhogynem
tudományos
vallás,
mely
a
józan
észre
és
a
kritikai
érzékre
épít.
Ahelyett,
hogy
megszabná,
miben
higgyünk
–
amit
a
hinduizmus
és
a
többi
vallás
előszeretettel
megtesz
–,
szinte
semmiről
sem
kívánja
tőlünk,
hogy
vakon
elfogadjuk.
Semmilyen
külső
tekintélyben
nem
kell
kritikátlanul
megbíznunk,
hanem
mindent
próbára
kell
tennünk
utunk
során.
Maga
a
Buddha
tanácsolja,
hogy
legyünk
lámpások
önmagunk
számára,
és
ne
külső
menedéket
keressünk.
Többek
között
éppen
emiatt
van
az,
hogy
a
buddhizmus
–
noha
már
kétezer-ötszáz
éves
–
figyelemre
méltóan
naprakész.
Az
összes
nagy
vallás
közül
a
buddhizmus
van
leginkább
összhangban
a
modern
tudományok
szkeptikus,
agnosztikus
szellemével."
-
A
magam
részéről
a
buddhizmus
javára
írom
annak
jelentősen
kidolgozott
erkölcsi
és
filozófiai
rendszerét,
de
filozófiájából
hiányolom
a
szellemi
gyökeret,
azt,
hogy
nem
ismeri
fel
a
szellem
fontosságát,
alapvetően
nem
Istenhívő
.
Talán
ezért
nevezik
sokan
a
buddhizmust
inkább
életbölcseletnek
,
mint
vallásnak
(M.
Keene
:
Világvallások
).
-
Hozzá
kell
tenni,
hogy
a
buddhizmus
eltekint
ugyan
az
olyan
örök
szubsztanciák
feltételezésétől,
mint
Isten,
lélek,
anyag,
ezzel
együtt
metafizikus szemléletű rendszer
.
-
További
értelmezések:
egy
volt
buddhista
vallomása
katolikussá
válásáról,
egy
elemzés
a
paradox
zen
buddhizmusról,
egy
másik
a
zen
és
a
kereszténység
kapcsolatáról,
továbbá
egy
figyelemreméltó
vélemény
a
kereszténység
és
a
buddhizmus
hasonló vonásairól
.
Egy panenteista véleménye
Szabados
György
fenti
szavait
sokan
osztják:
minden
nagy
vallás
ugyanonnan
ered
és
ugyanoda
jut
.
A
nagy
vallásalapítók
közül
mégis
Jézus
eredeti
,
magas
szel-
lemiségű
tanításai
állnak
hozzám
a
legközelebb,
amelyek
között
a
legnehezebben
megvalósítható magatartás, a
szeretet
a legfőbb érték.
Spirituális
hitem
egyfajta
panenteista
filozófián
alapul
(panteizmus:
Isten
azonos
a
világgal
-
panenteizmus:
a
világ
Isten
része,
de
Isten
több
a
világnál,
azt
önmagából
formálta
és
tartja
fenn)
.
Számomra
a
panenteizmus
lényege
Seth
-et
idézve:
„
Minden
Létező
”
(Isten)
a
maga
természetéből
adódóan
meghaladja
a
tevékenység,
a
tudat,
a valóság minden dimenzióját, miközben része
mindegyiknek
."
A
filozófia
elméleti
dolog,
de
érzelmileg
átélni,
átérezni
az
elmondhatatlant,
többnyire
vallási
keretek
között
lehet.
Akinek
van
spirituális
hajlama, olyan 'ablakon' néz át a lét másik szintje felé, amelyet kulturális öröksége ad számára.
Számomra
a
keresztény
kultúra
adja
ezt
a
keretet,
ebbe
születtem
bele.
Ez
a
keret
azonban
számomra
holisztikus:
tágabb
annál,
mint
amit
a
ritkán
látogatott
templom,
vagy
a
hitelvek,
szertartások
számomra
adnak,
és
ezzel
bizonyára
nem vagyok egyedül.
Példaképpen:
ha
meghallom
valamel
yik
kedvenc
zenémet
a
sok
közül
(
Händel
/
Prokofjev
/
Satie
),
elolvasom
egy
kedvelt
versemet
-
Áprily
Lajos
zseniális
műfordításában,
-
vagy
meglátok
néhány
időtlen,
és
univerzális
szimbólumokkal
telített
festményt
(pl.
Csontvárytól),
vagy
néhány
képet
Matissetól
,
vagy
akár
a
táj,
az
erdő
,
vagy
a
csillagok
szépségét,
akkor
egy-egy
ráhangolt
pillanatban
úgy
érzem
hogy
ezek
a
Lélek
flow-élményt
kiváltó
megnyilvánulásai.
Talán
még
a
jó
humor
is
ide
tartozik:
Csontváry
‘Zrinyi
kirohanása’
c.
művét
nehéz
metafizikai
beleérzéssel
nézni
.
Számomra
ezek
is
-
de
elsősorban
a
zene
-
egyfajta
szakrális
üzenetek,
mindezt
nehéz
szavakba foglalni.
Eckhart Tollét idézve: “Arra is rájössz, hogy minden, ami igazán számít, a szépség, a szeretet, a kreativitás, az öröm, a lelki
béke - az az elmén túli birodalomból származik. Elkezdesz fölébredni.”
A
ez
a
fajta
holisztikus
megközelítése
-
amelyet
a
spiritualitás
mellett
más
vallások
bölcsességei,
a
tudomány
releváns
eredményei,
továbbá
a
Seth
anyagok
filozófiája
is
átszőnek,
-
azt
hiszem,
kevéssé
alkalmas
arra,
hogy
megszólítsa
egy
adott
vallás
hívőit
,
mert
ez
számukra
valószínűleg
túlságosan
tág,
és
kevés
közvetlen
kapaszkodót
ad.
–
A
hívők
nagy
részének
a
saját
közösség,
a
szent
iratok,
a
templomok,
a
vallási
vezetők,
az
imák,
közös
énekek,
a
szabályok,
jelképek,
rítusok
adhatnak
fogódzót,
érzelmi
töltetet
és
erőt
,
amelyek
a
hitet
keretbe
foglalják,
és
folyamatos
emlékeztőül
szolgálnak.
Mindehhez
a
kiemelkedő
vallásos
művészet
további
értékeket
kínálhat.
-
A
kétféle
hitfelfogás
ugyanakkor
egymást
ki
is
egészítheti,
számomra
mindenképpen,
keresztény
alapokon
állva.
(Amit
a
DOCTOR
WHO
blokkban
leírtam,
annak
-
néhány
hasonló
vonása
ellenére
-
nincs
köze
a
vallási
mozgalomhoz,
a
leírtakra
inkább
egyfajta
filozófiaként tekintek).
.
Kreatív Tudat 1
Vallás 2
""Ha valaki kételkedne abban, hogy az egész emberiségnek elsődleges, veleszületett, szellemével és lelkével
együtt adott, magától értetődő metafizikája - természetfeletti kapcsolata - van, az olvassa el Meister Eckhart
műveit, és vele párhuzamosan a hindukat, a kínaiakat és az egyiptomiakat. Az azonosság elképesztő, annál
is inkább, mert hatásról szó sem lehet." - (A száz könyv - Hamvas Béla)
"..Minden dolgok mögött van, mint Erő és Értelem. Isten számomra a Szándék, mely áthatja a világot. Ez a
Szándék tudatos. Ezért tudok beszélni vele, hamis elképzelések nélkül, ahogyan a parányi értelem beszél a
végső, a nagybetűs Értelemmel." - (Márai Sándor: Füves Könyv / Az Istenről).
(a képek nagyíthatók, bennük szöveggel )
“Tükör által homályosan”: Vallás 2
Érdemes
megfontolni
Jordan
Peterson
,
a
Torontói
Egyetem
professzora
idevágó
gondolatát
is.
Szerinte
a
Biblia
jóban-rosszban
a
nyugati
civilizáció
alapvető
dokumentuma.
Annak
ellenére,
hogy
fiatal
korában
elfordult
a
kereszténységtől,
az
agnosztikus
Peterson
úgy
gondolja,
hogy
az
evangélium
bölcsessége
és
tanítása
az
egészséges
emberi
élet
helyes
útját
kínálja.
(A
professzor
harminchatmilliós
nézettségével
a
YouTube
óriása
.
Nagy
sikert
aratott
a
„Bibliai
történetek
pszicho-
lógiai
jelentősége”
című
sorozata
,
Budapesten
is
tömegek
hallgatták
a
Bazilika
előtt
a 2019-es Brain Bar
előadásán
).
- Peterson kortünet: mindenképpen jelzi azt a para-
digmaváltást, amely napjainkban történik, és a legtöbben a józan ész hangját vélik felfedezni előadásaiban,
könyveiben
.
Megjegyzés: a BIBLIA a legtöbb nyelvre lefordított, legnagyobb példányszámban megjelent könyv (
Wikipédia
).
A
kereszténység
az
értelmezések
széles
spektrumát
foglalja
magában.
D.E.
Harding
A
világ
vallásai
c.
könyvében
ezt
írja:
"
A
kereszténység,
ellentétben
a
zennel
(amely
valóban
magas
kultúrigényű
hitrendszer),
lényegében
nagy
sikerű
tömegvallás,
mely
leginkább
az
átlagemberek
szintjén
szól.
Hiszen
alapja
nem
valamilyen
kifinomult
spirituális
tapasztalás,
valamilyen
kevesek
számára
járható
Út,
de
még
csak
nem
is
a
sokaknak
szóló
credo,
hanem
Jézus
személye
és
élete,
melyet
mindannyiunk
képes
megérteni,
szeretni
és
(legalábbis
elvben)
utánozni.
Ez
az
isteni,
ugyanakkor
nagyon
is hús-vér ember, valamint életének és halálának szívbe markoló története a közös
nevező
minden
keresztény
kereszténységében,
a
szicíliai
földműves
szellemi
szintjétől
kezdve
Aquinói
Szent
Tamás
spiritualitásáig.
Ennek
eredményeként
a
kereszténység
csodálatosan
egységes
és
egyesítő
vallás
,
mely
képes
felfelé
terjeszkedni
és
magában
foglalni
a
spiritualitás
fenséges
formáját
,
de
lefelé
is
tud
nyúlni,
hogy
szentesítse
a
legkezdetlegesebb népszerű kultuszokat, s mindeközben nem veszíti el lényegi karakterét."