,,A testi betegségekre ott vannak a gyógyszerek, de a magányt, kétségbeesést és reménytelenséget egyedül aszeretet képes meggyógyítani.”(Kalkuttai Szent Teréz - Teréz anya)
“Tükör által homályosan”: Vallás 3
(a képek nagyíthatók, egyesekben szöveggel )
A vallások mélye, korlátai és közös tanításaA vallások, amelyek véleményem szerint a spirituális valóság emberi megközelítései, a felszín alatt mély misztikus igaz-ságot tartalmaznak, amelyet a hívők ráhangolt állapotban átérezhetnek. Lelkünk, és Isten is igazából rejtőzködik, de haakarjuk, beavathatnak minket a belső és külső valóság különös kapcsolatába olyan arányban, ahogy fejlődünk és képe-sek vagyunk bizonyos abszurdnak látszó dolgok elfogadására (a tudomány egyre inkább felfedi a természetben rejlő in-telligenciát – lásd pl. az Élet eredete oldalt).Több spirituális gondolkodó mellett a halálközeli élményt átélők közül is többenúgy érzik, hogy Isten a vallások fölött áll,és vallások eltérő – vagy annak tűnő – nézetei, előírásai csupán földi gondolkodásmódunkat tükrözik. A vallások ugyanakkor segítséget adhatnak ahhoz, hogy erő és vígasz töltsön elminket az ima, a meditáció, a szent iratok és tanítások segítségével, ám minden-nek a tudatos és megfelelő értelmezéséhez szerintem a vakbuzgó, vagy intoleránshit, a babonák és a zavaros tanítások elvetése (Máraival és Spenglerrel szól-va), - továbbá egyes tanítások mélyebb értelmének felismerése szükséges.Úgy vélem, hogy a vallásoknak / egyházaknak tulajdonított hibák az emberi természet hibái, és az ember rendkívül gyarló.A vallások és az egyházak mégis – így vagy úgy – a szellemi létünk, és az azzal összefüggő magatartás iránymutatói ésmegtartói, utóbbihoz a szervezett forma ad segítséget. Ez az iránymutatás pozitív lehet, ha a jó szívet támogatja. -- A temp-lomok számomra ennek a gondolkodásnak a szimbólumai, ne hagyjuk, hogy díszletté váljanak.Erre van némi remény, hiszen Carl Gustav Jung szerint „ha sikerülne egyszer a világ minden tradícióját elvágni, a követke-ző nemzedékkel az egész mitológia és vallástörténet elölről kezdődnék.”A 14. Dalai Láma(Tendzin Gyaco) véleménye a vallások egyetemes emberi mondanivalójárólTendzin Gyaco felülemelkedik a buddhista tanításokon a vallások egyetemes erkölcsi elveinek kiemelésével. Ősi bölcsesség, modern világ c. könyvében ar-ról ír, hogy a tudományos és műszaki haladás, az anyagi javak bőségecsak mennyiségi javulást hoz, ugyanakkor azzal a veszéllyel jár, hogy elhanyagoljukbelső dimenziónkat. Olyan emberek között is terjed a szorongás, a stressz ésa depresszió, akiknek elemi szükségletei fedezve vannak. Problémáink tehát, legyenek bár külsők – mint a háború, a bűnözés, az erőszak – vagy belsők –mint az érzelmi és pszichológiai szenvedés, nem oldhatók meg addig, amíg nem figyelünk erre a dimenziónkra. “Milliók élnek karnyújtásnyira egymástól, mégis úgy tűnik, hogy sokaknak, főleg az idősebbeknek, kedvenc háziálla-tukon kívül nincs kihez szólniuk. A modern ipari társadalom engem gyakran egy óriási, önműködő gépre emlékeztet,amelynek az ember nem irányítója, hanem parányi, jelentéktelen alkatrésze: kénytelen együtt mozogni a géppel...De ezen túlmenően rámutathatunk valami még fontosabbra: annak elhanyagolására, amit én belső dimenziónknak nevezek… Az elmúlt száz év nagy mozgalmai - a demokrácia, a liberalizmus, a szocializmus ezért nem hozták meg a tőlük várt egyete-mes jót, pedig sok nagyszerű elgondolás volt bennük. Kétségkívül forradalomra van szükség. De nem politikai, gazdasági, vagy akár műszaki forradalomra. Ezekről elég tapasztalatot szereztünk az elmúlt évszázadban, így hát tudjuk, hogy a tisztánkülső közelítés nem elég. - Amit én szorgalmazok, az spirituális forradalom.”A Láma úgy vélekedik, hogy a vallások fontos szerepet töltenek be az egyén számára a konstruktív és kielégítő élet megé-léséhez, ugyanakkor sokakat meglepve kijelenti, hogy a spirituális forradalom alapja nem szükségképpen a vallás. Szerintenem az a lényeg, hogy valaki hívő-e vagy sem, sokkal fontosabb, hogy jó ember legyen. Ehhez pedig az szükséges, hogy sza-baduljunk meg a szokásos énközpontúságunktól, és törekedjünk arra, hogy cselekedeteinket a mások iránti törődés motivál-ja. ,,Elvethetünk tehát bármi mást: vallást, ideológiát, minden felszedett bölcsességet, de a szeretet és együttérzés szükségsze-rűsége elől nem bújhatunk el." - (A Láma egyes furcsának tűnő megnyilvánulásai ne befolyásoljanak, érdemes odafigyelni aszavaira).
“Legfontosabb emberi értékeink megőrzéséhez és továbbfejlesztéséhezkülönbséget kell tennünk jó és rossz között. Ehhez a különböző vallási hagyományok is segítségünkre lehetnek. Minden vallási hagyománynak két oldala van: egy filozófiai és egy erkölcsi. A filozófiai nézeteik között lehetnek különbségek, de erkölcsi tanításaikon keresztül mind egyformán hozzá tudnak járulni a ,,jó szív" kifejlesztéséhez. Mind azt üzenik, hogy szeressük embertársainkat, legyünk velük megértők és türelmesek. Ha felfogjuk, mit jelent a ,,jó szív", akkor azt is megértjük, hogy minden vallásnak ez a leglényegesebb mondanivalója.”
“Egyesek azt hiszik, hogy a vallásgyakorlat imádságot, templomba járást, szertar-tartásokon való részvételt jelent, és semmi köze a hétköznapi élethez. Ám akikneka vallásossága ilyen, megszabott teendőkre korlátozódik, az nem tud mihez kez-deni a vallásával, mihelyt a templom ajtaján kilép. Ha viszont megértjük minden vallásnak a fent említett egyetemes emberi mondanivalóját, akkor ezek a tanítá-sok egyszeriben jelentőséget nyernek a mindennapjainkban. Ráadásul ha megért-jük a vallások e közös központi üzenetét, akkor jobban meg tudjuk becsülni egy-mást, és rájövünk, hogy sok tanulnivalónk van egymás hagyományaiból.” •A legjobb vallásrólSokan idézik a brazil teológus Leonardo Boff-fal folytatott párbeszédét, aki megkérdezte tőle, hogy melyik a legjobb val-lás: ,,Az a legjobb vallás, amelyik által a legközelebb kerülünk Istenhez. Az a legjobb vallás, amelyik által jobb emberek leszünk.” - A kérdező folytatta: ,,Mi az, ami jobbá tesz engem?” - A Láma ezt felelte: ,,Bármi, ami Önt könyörületesebbé,érzékenyebbé, tárgyilagosabbá, jobban szeretni tudóvá, emberségesebbé, felelősségteljesebbé, etikusabbá teszi. Az alegjobb vallás, ami eztadja Önnek.
,,Engem, barátom, nem érdekel, hogy Ön milyen vallású, vagy hogy Ön vallásos-e, vagy sem. Ami számomra valóban fontos, az az, hogy Ön mikéntviselkediktársai, családja előtt, mikéntviselkedika munkában, közös-ségben és a világ előtt. Ne feledje, az univerzum tetteink és gondolataink visszhangja.”
A Wikipédiában a vallás filozófiai megközelítését illetően hasonló, a hagyományostól eltérő gondolatokat találunk (Vallás / Filozófiai megközelítés, részlet): ,,Avallásnemdogma.Avallásnemkrédó.Avallásnemteológia,ésnemispusztameggyőződésvagy érzelem.Nemegykisimádkozás,amikorazemberfájdalmaktólszenvedvagyszükségevanvalamire.A valláslegelsősorbanjóságésszolgálat.AvallásIstenbenéltélet.Akiképesfeltételnélkülszeretni,másokkal szemben kedves, igazmondó, becsületes, - és hite, odaadása rendületlen, az valóban vallásos.”
A teljesség igénye nélkül két embert emelnék ki korunk vallási vezetői közül, akik amellett,hogy hidat igyekeztek verni a különböző vallások között, sugárzó egyéniségükkel és bölcses-ségükkel tettek hitet a "jó szív" mellett. Az egyik a fenti 14. Dalai Láma (Tendzin Gyaco), a má-sik a lengyel II. János Pál pápa (Karol Wojtyla). Előbbiről - bölcs gondolatai és a buddhizmusfelkapottsága miatt - ma többet hallunk, de Wojtyla (1920-2005) életéről sem szabad megfe-ledkeznünk, amelyben személyes érintettséggel élte át a Harmadik Birodalom szörnyűségeit,majd a kommunizmus pusztítását. Szüleim kortársa volt, és gyerekként személyes tapaszta-latom van az utóbbi időkről. Életét és hitét szerintem a II. János Pál: Félelem nélkül c. film(2005) mutatja be hitelesen. Jeff Bleckner rendező olyan művet készített, amely a nagy embe-rek életéről készült játékfilmek között is kiemelkedő helyet foglal el.Érdemes megemlíteni, hogy a Lámára II. János Pál rendkívül nagy hatással volt, önéletrajzábanígy ír róla: „Nagy szellemi vezető, nem fér hozzá kétség; aki merénylőjét képes testvérének nevezni,..az nagy lelki-szellemimagasságokba jutott”. Szintén nagy hatással volt rá Teréz anya is.
"Jelen írással az a célom, hogy bemutassam: a világ minden nagy vallása szükséges szerve a Vallásnak mint egésznek, mint élő szervezetnek, mely egy és oszthatatlan." - (D. E. Harding " A világ vallásai).
Seth ezt mondja az imáról (szerkesztett szöveg):"Minden Létezőnek (Istennek) az a része (lélek), amelyik a te létedre figyel, szükség esetén segítségül is hívható... Ő vigyáz érdekeidre, és személyesen megszólítható... Az ima magában foglalja meghalgattatását."(Jane Roberts: Seth megszólal)X
•"Nem szabad babonákkal élni. A pénteket, a tizenhármat, a szemmelverést, a számok és jelek vajákos magyarázatát a gnosztikusok hozták világunkba, a korai kereszténység Rómájába tóduló, gyülevész és zagyva szekták, szíriaiak és alexandriai csepűrágók, kancsi szövegmagyarázók, habzó szájú és sunyi rajongók...Ember vagy, hited van, tudod, hogy rend van a tünemények mögött, felsőbb értelem. Vesd meg a babonákat.De tudjad azt is, hogy értelmed és hited büszke öntudata nem fegyelmezi és félemlíti a világ titkosabb erőit, melyek születésedtől halálodig lopakodnak és settenkednek körülötted… A világ nemcsak értelmes és következetes; valahol bujkál a tüneményekben a varázs is. Nem szabad babonásnak lenned, mert ez nem illik emberhez.De nem szabad teljesen megvetni a babonákat, mert ez emberfölötti, illetlen gőg.Inkább csak szelíd gúnnyal kell bánni babonáinkkal, mint aki mosolyog – de kissé fél is." - (Márai Sándor: Füves könyv)X
A majd 100 évvel ezelőtt írt Nyugat alkonyában Oswald Spengler megjósolta, hogy a kultúránk / civilzációnk végén járva nyugtalanító jelenségek lépnek fel, pl. felerősödik a vallási szinkretizmus (a különböző vallási hagyományokból származó elemek zavaros összekeveredése), ami már most is érzékelhető. Véleményem szerint ezt csak megfelelő műveltséggel - a bölcsesség sem árt - lehet kezelni. X
Egyes vallások értelmezése-ivel, különösen a szélsőséges értelmezésekkel kapcsolatban kétségeim vannak... X
„Ahol szeretet van, a kevés is gazdaggá tesz, ahol pedig gyűlölség, mi haszna bárminek?”(Roger Scruton: Zöldfilozófia. - A könyv zárómondata a Biblia egy versére (Példabeszédek 15:17) emlékeztet: Jobb egy tányér főzelék ott, ahol szeretet van, mint a hizlalt ökör, ahol gyűlölet van).X