Szubjektív összefoglaló
"Seth személye és stílusa annyira egyéni, hogy egy rövid ismerkedési időszak után az
ember inkább egy filozofikus, művelt, modern intellektust sejt mögötte, semmint olyas-
valakit, aki Ízisz fátylának túloldaláról intézi hozzánk szavait." (Seth megszólal, Beveze-
tő).
Jónéhányunk véleménye szerint a könyveiben elmondottak konzisztens,
rendkívül magas szintű, szó szerint földöntúli, - a lényegét te-
kintve hihető érvrendszert adnak a világ szellemi eredetű mű-
ködéséről. A leírás olyan kérdésekre is választ ad, amelyek a
vallás és a tudomány jelenlegi harárain kívül esnek.
--- Nem kell elhinned, de akkor is rendkívül elgondolkodtató.
Vannak elemei, amelyek földi ésszel felfoghatatlanok (a történelmi korok, vagy a reinkar-
nációs életek egyidejűsége), és olyanok is, amelyekre azt mondom, hogy nem igazak, de
a kommunikációs torzítások miatt egy magasabb nézőpontból igazak lehetnek. Ezen túl-
menően számomra különösen szimpatikus, hogy a vallásokhoz képest erősebb érvekkel
mutat rá az élet (tudat) elpusztíthatatlan, örök létére, - arra, hogy a földi
élet után - ahol csak a kozmikus ABC-t tanuljuk - továbbfejlődve, új életeket élünk meg. - Hozá kell tennem: Seth sosem ál-
lította magáról, hogy a tiszta, torzítástól mentes igazság forrása lenne; sőt, kifejezetten arra biztatta hallgatóságát, hogy
ne fogadják el vakon kijelentéseit, de hallgassanak az önmagukban lévő "Seth"-re...Ez hasonlít a buddhista felfogásra, ahol a
szövegek gyűjteménye csupán informatív jellegű, nem mutatja egyértelműen az utat.
Mit mond minderről a médium, Jane Roberts?
".. és még leghitetlenebb pillanataimban sem vonhatom kétségbe, hogy az ülések és a köz-
lések valóságosak. A szövegek távlatai, a bennük megfogalmazott gondolatok szinte azon-
nal lebilincseltek bennünket. Rob és én mindketten meg vagyunk győződve arról, hogy a
Seth szövegek anyaga az én személyemen messze túl lévő forrásokból származik, és hogy
sokkal kevésbé torzítják el a hagyományos szimbólumok, mint a többi, általunk ismert para-
normális úton keletkezett szöveget...Az olvasónak magának kell meghoznia saját ítéletét,
de én a magam részéről érvényesnek és jelentékenynek fogadom el Seth elméleteit. -- A
Seth-szövegek tökéletesen megváltoztatták a valóságról alkotott képemet, és megerősítet-
ték bennem az identitás érzését. Nem érzem többé, mint azelőtt, hogy az ember rabszolgá-
ja az időnek, a betegségnek, az enyészetnek, és ki van szolgáltatva saját pusztító hajlamai-
nak, amelyek fölött nincs hatalma. Jobban érzem, hogy magam irányítom sorsomat, mint
azelőtt, és nem kormányoznak már gyermekkori, tudattalan beidegződések. - Ezzel nem
azt akarom mondani, hogy tökéletesen megszabadultam minden aggodalomtól és félelem-
től, csak azt, hogy most már tudom: megvan a szabadságunk ahhoz, hogy megváltoztas-
suk önmagunkat és környezetünket..." (Seth megszólal - részlet Jane Roberts előszavá-
ból).
A DOCTOR WHO menüpontban leírtak alapján az Univerzumot joggal hívhatjuk ‘Elva-
rázsolt kastélynak', amiben sok a talány. A Seth anyagok alkalmasnak látszanak ar-
arra, hogy kinézzünk ebből a 'kastélyból’, és hihető információkat kapjunk az életünk
valódi természetéről, ugyanis úgy tűnik, hogy a mi világunkban csak 'tükör által
homályosan’ látunk. (Szent Pál arra utalt, hogy nem az igazi valóságot látjuk, hanem
annak csak egy homályos tükörképét /a régi csiszolt fémtükrök az oxidáció miatt ha-
mar elhomályosultak/, és a Seth anyagokból is lényegében ez derül ki).
Az anyagok értelmezése nem mindig könnyű a Seth által is jelzett kommunikációs ne-
hézségek, és szemléleti korlátaink miatt, - így egyes információit nem érezzük teljes-
nek, sőt, néhány esetben elfogadhatónak sem (Seth hallgatósága számos tisztázan-
dó kérdést nem tett fel neki). - Szerintem probléma, hogy Seth a közléseit időnként az
entitásunkhoz (lelkünkhöz) is intézi, így nem mindig világos, hogy kihez beszél.
- Az említett problémák ellenére a Seth anyagok azonban az emberi létezés olyan per-
spektíváját adják, amelyek pozitív hatással lehetnek az életünkre.
Seth világképe - amit a szellemvilággal foglalkozó szakirodalom egy vallások, filozófiák és tudományok feletti rendszer-
nek tart - gyökeresen eltér attól, amit a világról hiszünk, vagy tudni vélünk, de a vallások több magyarázata mégis hasonlít
erre, hiszen Seth szerint ez a világkép rejtett tudásként minden emberben megvan, másrészt az általa elmondottakat az ún.
Beszélők egyszerűsítve átadták már korábban, más korokban, más helyeken, nemzedékeken és évszázadokon keresztül
(Seth: Krisztus és Buddha a legnagyobb Beszélők voltak, Krisztus földöntúli képességgel rendelkezett).- Arról, hogy a szel-
lemvilág létezik, nem az asztaltáncoltatás, vagy a szellemidézés ad választ: a Seth anyagokon kívül a
vallások szívós
jelenléte, vagy a
halálközeli élményeket átélők talán meggyőznek erről. Carl Gustav Jung szerint „ha sikerülne egyszer
a világ minden tradícióját elvágni, a következő nemzedékkel az egész mitológia és vallástörténet elölről kezdődnék.”
Seth szerint az egész Univerzumunk egy rendkívül tág,
és számunkra alig felfogható, szellemi alapú kozmikus
életforma része, aminek a mozgatórugója a folyamatos
felfedezés, célja pedig a pozitív fejlődés. Eszköze a krea-
tív teremtés, amely a teremtményeit szintén kreatív te-
remtőerővel ruházza fel, és ennek a működését lehetetlen
pontosan kiszámítani.
- A teremtmények, így mi is, a saját világuknak megfelelő
törvények szerint fejlődnek, de az energiát a lelkektől, il-
letve Istentől kapják.
Seth mellbevágó információi szerint Minden létező (Isten) – a mi világunk hagyományos fogal-
mai értelmében - nem mindenható. Nagyon leegyszerűsítve: nem Isten határozza meg a jövőt,
hanem a jövő Istent. - Seth szerint Minden Létező (Isten), és részei az entitások (lelkek), továb-
bá a teremtményeik egy hálózatba szerveződött, hierarchikus, és dinamikusan növekvő kozmi-
kus életformát alkotnak, amiben a rendszer az említett elemek cselekedetei révén állandóan
tanítja önmagát. Utóbbi esetben nem lehet szó arról, hogy Minden Létező mindenható, és min-
den előre meg van tervezve, hiszen ennek a rendszernek a lényege Seth szerint az, hogy a teremt-
mények a kreativitásuk és a szabad akaratuk segítségével előre nem látható dolgokat művelnek,
a kreativitás lényege az előre nem látható találékonyság és építkezés. Azt, hogy pontosan mi fog történni velünk, a lelkünk
sem látja előre, legfeljebb tendenciákat: - “a Tervező mindenütt helyet hagyott a meglepetésnek, és az események sehol nin-
csenek eleve elrendelve.” (Seth).
Seth leírásának valóban van értelme, de hozzá kell tenni: olyan, emberi ésszel felfoghatatlan kozmikus lényről beszélünk,
akit a mi fogalmaink szerint – akár a „mindenhatót” illetően is - nem lehet meghatározni, annál is inkább, mert az Ő szintjén
sem a tér és az idő, sem az ok-okozat általunk ismert kapcsolata nem létezik. --- Földi logikával ezt a jelenséget csak fo-
gyatékosan / tükör által homályosan, dadogva tudjuk csak értelmezni. Mondhatjuk ugyan, hogy Minden Létező nem
mindenható, ha nem látja előre a dolgokat, - sőt, ez a létezésének hajtóereje - de a mi 4 dimenziós világunk kor-
látozott logikája ezt a kérdést képtelen kezelni..
Mit akar átadni nekünk Seth?
Először is létezésünk rendkívül szokatlan, mégis legvalószínűbb magyarázatát, ami minden eddiginél szélesebb pers-
pektívát ad.
- Azt az információt, hogy teremtett lények vagyunk szellemi maggal, lelkünk materializált és önállósult részeként, vele
sajátos kapcsolatban maradva. - Azt, hogy örökké élünk, és az anyagi lét a szellemi teremtésnek csak egyik formája.
- Azt, hogy a lelkünk számtalan párhuzamos életének csak egyike vagyunk - párhuzamos alteregóink is vannak -, de számá-
ra minden élete elválaszthatatlanul fontos. Halálunk után egyéni tudatunkat megőrzi, ugyanakkor a személyiségünk - saját
belátása sze rint - további más életeket élve továbbfejlődhet. Fejlődésünk során kialakíthatjuk saját, személyre szabott
felettes énünket is, de mindenképpen a “kozmikus hálózat” részei maradunk, azt egy újabb, egyedi entitással gazdagítva.
- Azt hogy a lelkünk életválasztása tudatos, a célja a fejlődés, - kerüljünk akár a leg-
nyomorúságosabb körülmények közé, - de onnan is lehet kiút ("A legnagyobb mély-
ségben is ott van a vigasztaló Isten, és olykor mélyre kell zuhanni ahhoz, hogy érté-
kelni tudjuk a magasságból érkező fényt." – Fabiny Tamás evangélikus elnök-püspök).
- Azt, hogy a döntéseink durva tévutakra is vezethetnek, de fontos feladatunk, hogy a
hibáinkból tanuljunk. - Azt, hogy lehetőleg az együttműködésre, a pozitív lehetőségek-
re és a tanulásra koncentráljunk. - Azt, hogy akiket szoros érzelmi kötelékek fűznek
össze, előszeretettel maradnak esetleg több életen át szorosabb vagy lazább fizikai
kapcsolatban, más-más ‘szerepeket’ játszva.
- Végül azt is, hogy a Mindenség életereje a kreativitás, öröm és szeretet (bár ez utóbbi szerintem a földi létben sajátosan
érvényesül), ami egy gigászi, önmagát folyamatosan tanítva, dinamikusan fejlődő szellemi piramisban nyilvánul meg.
Életünk egy tanulási folyamat. Már említettem, hogy a lelkünk születésünk előtt szüleink
kiválasztásával meghatározott tulajdonságokat (génállomány, családi háttér és történelmi
környezet) állít be. A cél az adott helyen a lélek által látott problémák megoldása (lásd még
a reinkarnáció oldalt), általában pedig a tudati és erkölcsi felemelkedés, - ám mindehhez
‘életek sorozatára’ lehet szükség.
Ez egy igen nehéz vállalkozás a mi anyagi világunkban, egy vágyaktól és szükségletektől
kínzott testben és elmével, ahol a szellemet (ami maga a kreativitás) és a testet egyensúly-
ban kéne tartanunk. - A megvalósítás legfontosabb eszközei a tanulás, a tudás és
a szeretet.
A Seth anyag valami New Age-ezotéria? “Nem. Bár Seth műveiből számos New Age-es szerző
merített inspirációt (olyannyira, hogy sokan egyenesen a New Age-mozgalom kiindulópontját
látják a Seth-jelenségben), maguk a Seth-szövegek nem tartoznak a New Age-hez. Vallásról
sincsen szó. Minden valamirevaló Seth-olvasóra igaz, hogy távol áll Seth imádásától, sőt már
attól is, hogy bármiféle kultusz tárgyává tegye; leginkább egyfajta filozófiaként kezeli a Seth
műveiben feltáruló világszemléletet, és legjobb képességei szerint törekszik arra, hogy ne dog-
matikusan közelítsen a Seth-anyaghoz.” (seth.hu)
Ugyanezt magam is elmondhatom a DOCTOR WHO felülről blokkban leírtakról, amelynek - néhány hasonló vonása elle-
nére - nincs köze a New Age vallási mozgalomhoz, minderre én is inkább egyfajta spirituális világnézetként tekintek.
•
Nem könnyű elfogadni Seth létmagyarázatát a szemléleti korlátaink, a korszellem, és nem utolsósorban a
kérdéskörrel visszaélők miatt. Nem könnyíti meg a dolgunkat az sem, hogy egyes magyarázatai (ilyen pl. az egyidejűség,
az egyidejű ‘reinkarnáció’) emberi ésszel felfoghatatlanok, ezért jónéhányan kitalált dolognak, jó esetben távoli üzenet-
nek tekintik az anyagot.
Ezzel együtt sokunk számára mégis hihető / rendkívül elgondolkodtató, amit közöl. Segíthet abban, hogy időnként egy
komplex spirituális szemüvegen keresztül nézzük, vagy érezzük a világot, annak káprázatos összetettségét. -- Segíthet
az életünk tudatosabb átélésében, abban, hogy okosabb döntéseket hozzunk, a kapcsolatainkat lehetőleg pozitív kime-
nettel kezeljük, - ezzel magunkat, és másokat is megváltoztatva. Ez az egyetlen metafizikai életmű, ami helyet kapott az
archívumokban: a nagynevű Yale Egyetem archívumai közé válogatta Jane és Rob munkásságát; elismerés ez az anyag
minősége és jelentősége előtt. - a Yale egyik szóvivője szerint ráadásul egyike a leglátogatottabbaknak.
Alulnézetből Seth gondolatai nehezen értelmezhetők: elképzelhetetlenül nagy a tá-
volság a világaink között. - A földi gondolkodásmód és napi problémák az emberek többsé-
ge számára abszurddá teszik, hogy ilyesmivel foglalkozzanak. Akik mégis hajlanak a spiri-
tualitásra, Seth bonyolult világszemlélete helyett általában azt fogadják el, ami a Seth-féle
rendszerből hozzánk átszűrődik, ami a nagy vallásalapítók egyszerűsített ‘fordításában’ a
tanításaikban nyilvánul meg, és amit ezután a saját gondolkodásmódunkhoz csiszoltunk.
A vallások emberszabásúbbak, és képesek a szívet is megszólítani (véleményem szerint a
kétféle felfogást össze lehet hangolni, még akkor is ha a Seth anyagok a tudomány és a val-
lások bizonyos dogmáit elvetik, egy magasabb szintről magyarázva).
•
Képesek lehetünk erre? Talán, de sok tanulás az ára az értelem és az érzelmek területén egyaránt, mert
Seth véleménye szerint
"..szabad akaratot kaptatok. Megvannak bennetek a tervek; tudjátok, mit kell elérnetek egyénenként, népként, emberiségként.
A terveket figyelmen kívül is hagyhatjátok. Mármost: a szabad akaratot úgy használtátok, hogy a tárgyi valóság teljesen más
lett, mint amilyennek lennie kellene. Az egót műveltétek ki, ezt tettétek az egyetlen valósággá. Az egóban éltek, mint egy álom-
ban. Ti vagytok azok, akik ezt az álmot túlontúl elevenné tettétek. Az volt a dolgotok, hogy megoldjátok a gondokat, a feladato-
kat, de közben mindvégig tudatában kellett volna lennetek a lényegnek, a belső valóságnak, nem-anyagi léteteknek. Ezzel nagy
mértékben elveszítettétek a kapcsolatot. Figyelmetek fókuszát olyannyira a fizikai valóságra állítottátok, hogy ez lett az egyet-
len valóság, amelyben hisztek…" (Seth megszólal).
Alulnézetből 2. SETH gondolatainak jó részét elfogadom, földi lényként a mindennapokban mégis távolinak,
elméletinek érzem, - ennek ellenére a világából néhány dolog időnként ott vibrál a tudatom peremén (azok a fontosabb
életút elágazásaim, amelyek nem valósultak meg). - Ami igazán megfog, az két földi, mégis égi jelenség, mindkettő illeszke-
dik Seth világához.
Az egyik Jézus tanításának lényege, és háttérként mindaz amit a Vallás, tágabban
pedig a Doctor Who oldalakon leírtam. Jézus annak a világképnek fontosabb elemeit,
amit Seth vázolt fel, “Avatarként” megpróbálta egyszerűsítve lefordítani az akkori embe-
rek számára, ám hatása máig és mindig érvényes (“Isten országa” - Seth szerint “Min-
den Létező” országa - szunnyadó magként mindannyiunkban benne van). Ezt a Biblián,
illetve a kereszténységen keresztül próbálom értelmezni, annál is inkább, mivel fontos-
nak tartom Bogárdi Szabó István szavait (szerinte a kereszténység lényege: jót csinálni
a rosszból, és ez egyúttal a 21. század legfontosabb gondolata), - másrészt a keresz-
ténység az értelmezések széles spektrumát foglalja magában. (Lásd Bogárdi Szabó,
illetve D.E. Harding véleményét a Vallás 2 oldalon).
A másik az amerikai Paul Alexander példája, aki gyermekbénulás miatt több mint 70
évig élt vastüdőben, és halála előtt Isten szeretetéről beszélt. Hosszú évek után a hely-
zetét némileg könnyítette, hogy egy speciális légzéstechnika elsajátításával néha elhagy-
hatta a vastüdőt. Óriási akaraterővel megtanult szájjal festeni, majd gépelni, és jogi dip-
lomát szerezve kerekesszékben képes volt ügyvédként dolgozni. Nagy hatást gyakorolt
rám fantasztikus élniakarása: soha ne add fel, és tegyél a jobb sorsodért! Ez Seth idevá-
gó gondolataira – te teremted a saját valóságod / Azt kapod, amire koncentrálsz –
emlékeztet (nem feledve, hogy ez a “teremtés” a külső körülményeinkre adható / adott
válasz).
UTÓSZÓ
.
Kreatív Tudat
5d. Lélek - Seth 4
MINDEN LÉTEZŐ (ISTEN),
ÉS RÉSZEI AZ ENTITÁSOK
(LELKEK), TOVÁBBÁ A
TEREMTMÉNYEIK EGY
DINAMIKUSAN NÖVEKVŐ
KOZMIKUS ÉLETFORMÁT
ALKOTNAK, AMIBEN A
RENDSZER ÁLLANDÓAN
TANÍTJA ÖNMAGÁT.
-
“Minden másképp van” (Karinthy Frigyes).
-
A belső tudásra tényleg szükség lenne, hogy azt
a kalandot, amit az élet jelent, tudatosabban,
magunkon felemelkedve éljük meg, mert az élet
gyakran olyan, mint egy kajak-kenu szlalom
pálya, és akkor még enyhén fogalmaztam…
(SZL1, SZL2)
Kreatív Tudat 2
Lélek - Seth 6
(a képek nagyíthatók, némelyikben szöveggel )
A pszichoanalítikus, a filozófus és a kvantumfizikus kapcsolódó véleményét lásd itt
Aki a fenti feladatokat megtanulja (amelyek részben vallási tanítások is), annak “reinkarnációs” ciklusa a fizikai univer-
zumban véget ér, és ha akar, tovább léphet más, fejlettebb univerzumba.
Seth szerint a bajok többségét saját magunk okozzuk, ezért meg kell próbálnunk a gondolkodásunkat átformálni.
Ebben ebben a világban csak a teremtés ABC-jét tanuljuk, és ezek szerintem átvitt értelemben vallási tanítások is:
Ehhez még egy Márai és egy Kosztolányi dézetet is hozzátennék:
"..Minden dolgok mögött van, mint Erő és Értelem. Isten számomra a Szándék, mely áthatja a világot. Ez a
Szándék tudatos. Ezért tudok beszélni vele, hamis elképzelések nélkül, ahogyan a parányi értelem beszél a
végső, a nagybetűs Értelemmel." - (Márai Sándor: Füves Könyv / Az Istenről).
"..Bizony, ma már, hogy izmaim lazulnak,
úgy érzem én, barátom, hogy a porban,
hol lelkek és göröngyök közt botoltam,
mégis csak egy nagy, ismeretlen úrnak
vendége voltam."
(Kosztolányi Dezső: Hajnali részegség).
"A földi életben meg kell értenünk a teremtés felelősségét: a gondolatok és az érzelmek konkrét - sok esetben
negatív - következményeit. Ahogy a gyermek tortát készít a sárból, úgy formáljuk ki gondolatokból,
várakozásokból és érzelmekből a sorsunkat és a civilizációt, aztán pedig megnézzük, mit alkottunk. Ebben a
folyamatban a legfontosabb a felelősségvállalás mellett: meg kell tanulnunk az önfegyelmet, a mások iránti
együttérzést, és a pozitív vágyat a teremtésre és szeretetre, a pusztítás és gyűlölet helyett." (Seth)
"Figyelemreméltó egybeesés, hogy a
kvantumfizikában a tér és az idő, illetve
az ok-okozat általunk megszokott
kapcsolata az elemi részecskék
szintjén esetleg nem, vagy másképp
létezik. X
"Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről-
színre; most rész szerint van bennem az ismeret, akkor pedig
úgy ismerek majd, a mint én is megismertettem."
(Biblia, Pál apostol 1. levele a Korinthusiakhoz, 13. rész).
Egyik értelmezése: amikor az ember - Isten országának
eljövetelekor - a teljességet látja, akkor meglátja önnön
kicsiségét is. Minden igazság addig csupán rész-igazság,
"tükör általi homályos látás", az igazi valóság akkor tárul fel
majd. X