UTÓSZÓ kiegészítés
a pszichoanalítikus, a filozófus és a kvantumfizikus véleménye
.
Az UTÓSZÓ-ban említett rejtett tudásról - spirituális kapcsolatunkról - Carl Gustav Jung a következőket mondja:
Az emberi élet legfőbb célja megtalálni és beteljesíteni az önmagában rejlő lehetősé-
geket, potenciált. „Önmagunk megismerése kaland, amely váratlan messzeségekbe és mély-
ségekbe vezet”. Sokat foglalkozott a különböző vallási irányzatokkal, és arra jutott, hogy min-
degyik vallás mélyén is ugyanez a beteljesítő cél gyökerezik. - A lelki kibontakozás célja a mély-
én (Selbst) elérése. Ez az ősvalónk, amely irányítja a tudatos és tudattalan dinamikákat, ami
előidézi a személyiség növekedését. Úgy gondolta, az ember akkor egészséges, ha a tudat és
a tudattalan dinamikus egyensúlyban állnak. A fejlődés attól függ, mennyire hallgatunk ősi va-
lónkra, az ego meghallja-e a mély-én üzenetét, tudatunk hallgat-e a tudattalanunkra. - A Selbst az Imago Dei, az Isten képe
bennünk, ezáltal fel tudjuk venni Istennel a kapcsolatot, ez az „istenérzékelés szerve”. Az emberi élet célja a Selbsttel való
kapcsolat kiépítése, a hozzá való eljutás. Szerinte mintegy 40 éves kortól juthat el az ember a Selbstjének megismeréséhez.
(Számomra érdekes, hogy Jung 'Selbst'-je Seth 'belső Én'-jéhez hasonlít - amely Seth értelmezése szerint a Lélek (teljes Én)
bennünk megnyilvánuló része). -- Carl Gustav Jung személyes és szakmai élete rendkívül gazdag és szerteágazó. A nevé-
hez köthetők az introvertált és extrovertált fogalmak, a komplexus, a szinkronicitás, az archetipusok, a vallás, a spiritualitás
mint lelki igény, a neurózis mint a kreativitás egy formája, és a mandalák fontossága is.
Seth gondolatai a filozófiában sem példátlanok: A.N. White-
head folyamatfilozófiája (1929) - jóval Seth jelentkezése
(1963) előtt - sok mindenben emlékeztet rá (ő is Beszélő
volt?). Szerinte az emberi tudat vagy értelem valójában egy
sokkal mélyebb kreativitás vagy teremtőerő sajátos felfoko-
zódása. Ez a kreativitás minden természeti létezőben mű-
ködik. Whitehead filozófiája arra utal, hogy Istennek a folya-
matos változás a létezésmódja. A létezés kaland, amelynek célja a szépség és a komp-
lex rend elérése, az ellentétes érzések harmonizálódása.
- A hasonlóság részben a tudományra is érvényes. Mindaz, amit az Univerzum
(U1, U2, U3),
az Élet, a Tudat, vagy az Ihlet oldalakon kiemeltem, a világ működésének számunkra rend-
kívül különös, spirituális jellegét valószínűsítik. Egy példa:
David Bohm, a híres kvantumfizikus szerint a fizika megfigyelései mögött a mélyebb való-
ság organikus szervezetként viselkedik. Sok szempontból a tehetetlennek, élettelennek tar-
tott anyag tele van aktivitással - hasonlóan egy élő szervezethez. Minden egyes ún. részecs-
kében megtalálható az a fajta tevékenység, ami az egész univerzumra jellemző. Ez hasonlít
ahhoz a vallásos elvhez, miszerint Isten mindnyájunkban ott van; vagy ahogy ezt a filozófusok megfogalmazták: minden
részben megtalálható az egyetemes egész, minden mikrokozmosz tartalmazza a makrokozmoszt.
Bohm azt mondja, hogy az anyag és az értelem a jelenségek mögött meghúzódó egyazon egységnek vagy rendnek a
megnyilvánulásai. Ez egybevág azzal a spinozai elképzeléssel, miszerint
mind az anyag, mind az értelem az egyetemes
szubsztanciának, Istennek a különböző formái illetve megnyilvánulásai.
(Tattva - Tudomány és spiritualitás).
ISTENNEK a FOLYAMA-
TOS VÁLTOZÁS a LÉTE-
ZÉSMÓDJA, AMELYNEK
CÉLJA A SZÉPSÉG és a
KOMPLEX REND
ELÉRÉSE.
(a képek nagyíthatók, szöveget tartalmaznak )