A GLOBÁLIS VÁLLALATOK IDEOLÓGIÁJA
“A TŐKÉS TÁRSASÁGOK VILÁGURALMA OLYAN, MINTHA FÖLDÖNKÍVÜLIEK HAJTANÁK RABSZOLGASORBA AZ
EMBERISÉGET” (D.C. Korten)
A globális rendszerek kialakulásának köszönhetően a nagyvállalatoknak már mindenük van, ami egykor a nemzetálla-
moknak volt. Vannak „állampolgáraik”, akiket pont úgy védenek meg, mint az államok, sokszor már nem is informálisan,
hiszen minden állammal szemben ki tudják kényszeríteni az akaratukat.
Van rendőrségük, belső elhárításuk, hírszerzésük, más rendszerek befolyásolására szolgáló szervezeteik, minden ren-
dű és rangú sajtójuk, önálló kommunikációs rendszereik, oktatásuk.
Mindezekhez illeszkedően természetesen
minden nagyvállalat törekszik arra is,hogy
a „
vállalati kulúra
” elfogadott irányait a dol-
gozói számára feltétlenül érvényes viselke-
dési normaként, egyfajta erkölcsi-kognitív
rendszerként szabja meg és várja el.
Persze a tulajdonosok és a menedzsment
szerint mindezek a vállalat érdekében fon-
tosak, nem pedig azon kívüli hatalmi és ide-
ológia-törekvések miatt.
Legújabban
azonban
az
is
nyilvánvalóvá
vált,
hogy
a
globális
nagyvállalatok
menedzsmentjei
már
olyan
ideológiai
keretekben
gondolkoznak,
amelyek
az
élet
minden
területére
kiterjedően
akarják
szabályozni
valamennyi,
velük
kapcsolatba
kerülő
ember
létezését.
Ezt
azért
tehetik
meg,
mert
az
általuk
létrehozott
és
uralt
technológia
elképesztő
mértékben
lett
a
min-dennapi
élet
része
a
fejlett
és
a
kevésbé
fejlett
társadalmakban.
Olyan
mennyiségű
és
minőségű
adathoz
jutnak
hozzá
az
emberek
tevékenységéről,
kapcsolatairól,
amire
soha
egyetlen
diktatúra
sem
volt
még
képes
.
A
liberális
jogvédők,
akiket
egész
véletlenül
ezek
a
nagyvállalatok
pénzelnek,
csak
a
nemzeti
kormányoktól
és
azok
túlhatalmától
akarják
megvédeni az embereket, a nagyvállal
atoktól nem.
Egyszerre kezdődött meg a működéshez szükséges ideológia totalitásként történő használata a vállalati szervezeteken
belül és kívül. Azaz a nagyvállalati küldetésnyilatkozatokból – amelyek eredetileg a vállalatot helyezték el a világban –
mára egyetemes ideológia lett, olyasmi, ami a valóságot, illetve a valóságról elmondható narratívát próbálja a vállalati ér-
dekhez igazítani. Mondjuk ki: a globális kapitalizmus egyetemes érdekartikulációja zajlik a technológiaközpontú értékvi-
lágok megfogalmazásán keresztül.
A nagyvállalati elitek ugyanis a legrosszabb fajta technokraták, akik az egész világot és az embereket a vállalatuk által használt és el-
adni kívánt technológián keresztül értelmezik. Vagyis a vállalati technológia sikerességének érdeke mozgatja őket, semmi
más.
A vállalati értelmiség is ennek a szolgálatában áll, sokszor függetlennek aposztrofálva magát segédkezik abban, hogy a
média még nem uralt formái is természetesnek mutassák be a technológia használatát.
Számos multinacionális vállalat menedzsmentje viselkedik egy totalitárius rendszer elitjeként, megszabva a dolgozóinak, -
lyen ideológiákat használhatnak, és miféle értékvilágokat kell kötelezően elkerülniük. Természetesen nemcsak „használ-
niuk” kell a munkavállalóknak a vállalat által preferált ideológiát, hanem hinniük is kell benne. A vállalati ideológia már
nem lehet diskurzus tárgya.
Újdonatúj fejlemény, hogy a multinacionális vállalatok a szolgáltatásaikat igénybe vevő emberektől és kisebb cégektől
is elvárják a nagyvállalati ideológia elfogadását. Először lopakodó módon, hallgatólagosan, majd később, a szoktatási
folyamat végén kifejezetten is.
A dolog akkor válik feltűnővé, amikor tartalomszolgáltató óriások – a médiára korábban jellemző véleménypluralizmust elvetve –
véleménymonopóliumként lépnek fel, és nem pusztán kiszolgálják, de alakítani is akarják a valóságról kialakított elképzelé-
seinket. Miközben a nagyvállalatok korábban csak átvették, felhasználták a liberális ideológiát, addig a hatvanas-hetve-
nes évek óta aktívan is kiveszik a részüket a teljes gazdasági szabadság ethoszának jogi dogmává emeléséből.
Abban is meglátták a gazdasági terjeszkedés lehetőségét, hogy a liberalizmus gazdasági változatára 1968 után a kul-
túr-marxizmus* összes hordaléka rátapadt. S míg kezdetben egyszerűen a liberális értékvilág kiszolgálását látta üzlet-
nek a vállalati logika, mára közvetlenül is részt vesz az úgynevezett kulturális baloldal ideológiai szerkezetének megte-
remtésében. Alapítványokon, civil szervezeteken, egyetemi kutatások támogatásán keresztül segíti az értékartikulációt,
sőt ma már értékdiktatúrát, amely a multinacionális vállalatok számára természetesen kényelmes érdekérvényesítéssel
párosul.
A szabadságfetisizmus, a társadalom alapvető rendszereinek (család, nemzet, nemi szerep, vallás, tudomány, társadalmi szervezet
stb.) dekonstrukciójának köszönhetően a nagyvállalati érdekérvényesítés egyre kevesebb akadályba ütközik. Külön magyarázatra
szorul, hogy miért érdeke a nagyvállalati eliteknek a hagyományos társadalom teljes megsemmisítése, amikor teljesen
egyértelmű, hogy az rövid távon is olyan drámai egyensúlyvesztésekhez vezet, amire jelenleg semmiféle megoldás nem
körvonalazódik. Ezért beszélünk ideológiáról, és nem valamiféle szándékolt folyamatról vagy spontán társadalmi
változásról.
A nagyvállalati ideológiák a nagyvállalati elitek szociológiai és pszichológiai jellegzetességeit tükrözik, az ő eltorzult,
a normális emberi léttől elszakadt életviláguk és értéktapasztalatuk alapján jöttek létre az általuk finanszírozott, hasonlóan a
valóságtól már szeparált egyetemi, értelmiségi közegekben.
A nagyvállalati elitek struktúrája és mindennapi működési módja teljes rejtély, üzleti titok a köz számára, de azt tudjuk, hogy
legyen szó technológia- vagy médiavállalkozásról, ezek az emberek nemcsak támogatói a kultúrmarxizmus minden
őrületének, a genderelmélettől (most már -gyakorlattól) az iszlám invázió támogatásáig, hanem igazából alanyai is.
Ezek az emberek a mindennapiság, a normalitás halálos ellenségei, mert saját személyes sorsukból és felemelkedé-
sükből, meggazdagodásukból és legfőképpen a világra tett személyes hatásukból azt a következtetést vonták le, hogy
a normalitás nem érték. Nem értik, hogy a saját egyéni sikerükhöz kell sok-sok milliónyi normális ember (és az azok által
alkotott és működtetett struktúrák), akik közül kiemelkedhetnek és akikre hatással lehetnek.
Nem képesek felfogni, hogy a normalitás csak egyedi esetekben tolerálja az extremitásokat, és soha nem emeli azo-
kat normává. Mert az emberi közmegegyezés teszi lehetővé azokat az erőforrás-átcsoportosításokat, amelyek a nagy-
vállalatokat éltetik. Vagyis nincs gazdaság működő, egységes kultúrák nélkül. A normalitás fenntartása ugyanis hatal-
mas energiákat igényel, nem önmagától létrejövő erőforrás, hanem a társadalmak, pontosabban a kultúrák megterme-
lik, nem a természetben találják. A nagyvállalati ideológiák korlátlan és ingyen beszerezhető nyersanyagnak tekintik a
normális embert.
Ennek a felismerése nélkül a nagyvállalatok csak kizsákmányoló szervezetek, amelyek a „nyílt társadalom” jelszavai
mentén a hagyományos „zárt társadalom” erőforrásain és a természeten élősködnek és az emberiség létalapját zabál-
ják fel.
Komoly emberek komoly tanulmányokat írnak (és más komoly emberek e tanulmányokat elolvassák és megfontolásra
érdemesnek tartják), amelyek a vízkészletek, a levegő, a tartózkodási jog, a biztonsághoz való jog és egyéb állami funkciók vagy
akár a génállomány (igen, egyebek mellett az emberi génállomány) privatizációját tartják ésszerű, számos problémára megoldást
kínáló alternatívának.
A nagyvállalatok érdeke az, hogy a birtokukban lévő, illetve a kutatási, fejlesztési terveikben szereplő technológiák
piac-ra kerülését emberi tabuk ne akadályozzák. A XX. század gyilkos ideológiái néhány alapvető tabu látványos megta-
gadásán alapultak és vezettek több száz millió ember erőszakos halálához. Képzeljük el, mire vezethet majd egy
olyan ideológia, amely minden tabut meg akar tagadtatni az emberiséggel.
A globális kapitalizmusnak és elitjének profitszempontok mentén könnyen belátható végső célja az, hogy a szabad-
ság nevében az élet minden aspektusa és végső soron az élethez való jog is áruvá válhasson. Nemhiába jelentette ki
D. C. Korten: a tőkés társaságok világuralma olyan, mintha földönkívüliek hajtanák rabszolgasorba az emberiséget. A profit és a
„nyílt társadalom” logikájában ugyanis semmi nincs, ami emberi volna. Ki kell mondani: a nagyvállalati eliteknek nincs szük-
ségük emberekre. Sem fogyasztóként, sem munkavállalóként. Csak a működésükhöz szükséges erőforrásként tekin-
tenek ránk.
Képek: thorn, cikk: Magyar Idők
•
Kiegészítés1:
Ha nincsenek jogállami garanciák, a
techcégek
két pillanat alatt lenyelik a politikai nyilvánosságot.
„Nyilvánvalóan
kezdenek
elválni
a
jogi
tények
és
a
morális
felfogás”
–
válaszolta
Schiffer
András
az
ATV
Egyenes
Beszéd
című
műsorában
arra
a
kérdésre,
hogy
a
techcégeknek
joga
van
eldönteni
az
általános
szerződési
feltételek
alapján azt, hogy mi jelenhet meg a felületükön.
Ismert,
az
LMP
egykori
elnöke
a
napokban
még
a
Facebook-korlátozásokat
elszenvedő
Pestisrácok.hu
mellett
is
kiállt.
„
Nem
szóltunk
akkor,
amikor
Novák
Elődöt
lekapcsolták,
mert
nem
tartjuk
magunkat
széljobbereknek,
nem
szóltunk
akkor,
amikor
a
Pestisrácokat
lekapcsolták,
mert
nem
tartjuk
magunkat
propagandistának.
Csak
egy
ponton
azon
fogjuk
kapni
magunkat
egy
szép
vasárnap
délelőtt,
hogy
nem
is
érdemes
elmenni
szavazni,
mert
az
algoritmusok
már
régen
eldöntöttek
mindent.
Ez forog kockán!”
– mondta Schiffer a riporternek.
Schiffer
az
ATV-ben
felidézte:
az
elmúlt
évtizedben
megkerül-
hetetlenné
vált
a
social
mediában
való
politikai
megjelenés,
talán
a
2010-es
kampány
volt
az
utolsó,
amikor
ennek
nem
volt
még
akkora
jelentősége.
--
„Onnantól
kezdve,
ha
egy
plat-
formszolgáltató
nem
megkerülhető
helyzetben
van,
ha
nincs
szabályozás
alá
vonva,
–
nincsenek
jogállami
garanciák,
példá-
ul
hogy
egy
tiltást
meg
lehessen
támadni
a
bíróságon
–
akkor
két
pillanat
alatt
ezek
a
cégek
le
tudják
nyelni
a
politikai
nyilvá-
nosságot, és ezen keresztül a politikai hatalmat” .
(Forrás: mandiner.hu, atv.hu)
* Kiegészítés2:
„A politikai korrektség egy marxista ideológia, amelynek gyökerei az első világháború utáni időszakra nyúlnak vissza,
ami-kor a munkásosztályból kiábrándult marxisták (például Lukács György, Antonio Gramsci, Max Horkheimer, Herbert
Marcuse) létrehozták az úgynevezett Frankfurti Iskolát, amely Freud tanítását is felhasználva teljesen új alapokra
helyezte a marxizmust, a jövedelemelosztás helyett a kulturális kérdéseket állítva a középpontba, emiatt azután ezt az
irányzatot kulturális marxizmusnak is nevezik.
Módszerük az úgynevezett kritikai elmélet volt, ami a gyakorlatban a tradicionális nyugati értékek és intézmények meg-
kérdőjelezését jelentette. Ennek része a szexuális felszabadítás, a gender elmélet, a mindenféle kisebbségek
preferálása a többséggel szemben. A tradicionális értékekhez ragaszkodókat pszichológiailag kiegyensúlyozatlannak,
szélsőséges-nek, sőt fasisztának tekintették.
E filozófia képviselői a német diákvezér, Rudi Dutschke által ajánlott „hosszú menetelés” során az utóbbi évtizedekben
elfoglalták a nyugati világ intézményrendszerét és nézetrendszerük kizárólagossá vált a főáramlatú (jobb- és baloldali)
pártokban, a kormány- és egyéb hivatalokban, az Európai Unió intézményrendszerében. Az ellenvéleményeket tradicio-
nális kommunista módszerekkel (elítélés, kitaszítás, büntetés, börtön) torolják meg. Jó példa erre a tradicionális család-
modellt védelmező Ákos esete a Magyar Telekommal.
A tradicionális kommunista ideológia alól felszabadult Kelet-Európa, a liberálisnak nevezett kisebbségétől eltekintve,
még mentes a kulturális marxizmustól, ezért a jelentős szembenállás a nyugati országok és az Európai Unió establish-
mentjével, és ezzel magyarázható az a kritika is, amely ezeket az országokat, különösen Magyarországot, egyes nyugati
politikusok és a nyugati sajtó részéről éri.” (Forrás: Magyar Hírlap)
A globális vállalatok, különösen az infokommunikáció területén, egyfelől sok pozitív dolgot adtak a világnak, de olvass bele
bele az alábbi cikkbe, és nézd meg az "Erő sötét oldalát" is.
.
Mi lenne, ha a világmárkák saját
valutával rendelkeznének? És ha
ez megtörténne mi illusztrálná
legjobban az egyes cégeket?
Ezen tűnődött el Jade Dalloul
francia designer. A projekt be-
mutatja, hogy a cégek milyen
szerepet töltenek be a globális
gazdaságban, ahol multinaci-
onális vállalatok uralkodnak,
pénzügyi erejük pedig megha-
ladja sok országét.
•
Kiegészítés3:
Soha még rendszer nem gyarmatosította ennyire az életvilágot. Céljuk az, hogy
minden más technológia használatát ellehetetlenítsék, vagyis az eufémiz-
mussal közösségi oldalnak nevezett technológia tulajdonosainak például
az, hogy minden hagyományos emberi kapcsolatot áttereljenek a saját
szervereikre.
Számos multinacionális vállalat menedzsmentje viselkedik egy totalitárius
rendszer elitjeként, megszabva a dolgozóinak, milyen ideológiákat használ-
hatnak, és miféle értékvilágokat kell kötelezően elkerülniük. Természete-
sen nemcsak „használniuk” kell a munkavállalóknak a vállalat által prefe-
rált ideológiát, hanem hinniük is kell benne. A vállalati ideológia már nem
lehet diskurzus tárgya.