DOCTOR WHO: A kozmológus teológiai utószava
és Seth kiegészítése
Majd
így
folytatja:
“Milyen
lehetne
egy
ilyen
k
reatív
világegyetem
?
Nos,
ezt
igazán
lehetetlen
lenne
pontosan
előre
megjósolni. És úgy látszik, mintha ez lenne a helyzet azzal a világegyetemmel, amiben mi élünk.
Az
információelméleti
szakemberek
úgy
találták,
hogy
ha
az
egész
világmindenség
egy
számítógép
lenne
,
vagy
át
lehetne
alakítani
valamilyen
módon
egy
elméletileg
legnagyobb
kapacitású
számítógéppé,
ez
a
számítógép
képtelen
lenne
előre
jelezni
minden
jövőbeli
eseményt.
Ezen
kívül
egy
kreatív
világegyetem
olyan
hatóerőket
váltana
ki,
amelyek maguk is kreatívok, vagyis megint csak megjósolhatatlanok.
Jó
volna,
ha
ez
a
hatóerő
kikutatná
a
világegyetem
működését,
szétválogatva
a
megjósolhatót
az
előre
nem
látható
ból,
és
kialakítaná
azt
az
elméletet,
amely
megmagyarázná
a
kettő
közötti
különbséget.
És
ezt
teszi az emberi értelem.
Még
jobb
lenne,
ha
a
gondolkodó
lények
rájönnének
arra,
hogy
mindannyian
hasonló
helyzetben
vannak:
"ugyanannak
a
hajónak
a
szegény,
tudatlanságban
élő
legénysége”
-
Adlai
Stevenson
megfogalmazásában
-,
akik
ép-
pen
ezért
megértően
bánna
k
egymással,
és
azt
hangsúlyozzák,
Isten
a
szeretet
.
És
így
is
teszünk,
csak
sajnos
nem
elég gyakran.
-
És
ténylegesen
így
is
van:
Isten
hangja
a
csend
hangja.
Bármi
is
az
ok,
Isten
Jób
könyve
óta
nem
beszél,
és
általában
felhagyott
azzal,
hogy
beavatkozzon
az
emberiség
életébe...
A
huszonkettedik
zsoltár
írója
így
siránkozik:
"Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?"
Nem tudhatjuk, hogy csak elhagyott minket, vagy soha nem is volt itt, és biztos, hogy sohasem fogjuk megtudni.
*
De
meg
kell
tanulnunk
együtt
élni
ezzel
a
titokzatossággal
-
ami
a
kereső
lélek
velejárója
-
és
a
csillagok
csendjével.
Mindazok,
akik
őszintén
készek
arra,
hogy
tanuljanak
-
legyenek
akár
ateisták,
akár
hívők,
tudósok
vagy
misztikusok
-
azonosan
gondolkodnak
abban
a
vonatkozásban,
hogy
nem
egy
bizonyos
hittel
rendelkeznek,
hanem
általában
hisznek. Ennek megnyilvánulása a nagyrabecsülés, a csend ékesszólásának tisztelete.
Ha érdekel, nézd meg, hogy az eddig elmondottak hogyan látszanak a magasabb dimenziókból.
Isten keze lehet egy emberi kéz, lehet a tiéd, ha szerető kedvességgel nyújtod ki, és Isten hangja lehet
a te hangod, ha az igazságot mondod."
A mi világegyetemünkben van egy ilyen hatóerő,
ami látványos módon sikeresen fordítja meg az
entrópia (en1 en2) ellentétes hatását, és lehetővé
teszi meglepő dolgok végbemenetelét. Ezt nevez-
zük életnek.
Végül egy kreatív világegyetemben Isten nem hagyna nyomot saját jelenlétéről, minthogy ezzel
megfosztaná a kreatív erőket függetlenségüktől, és azok irányát a válaszok keresésére irányuló
aktív törekvés helyett az egyszerű könyörgés felé irányítaná.
A témát a kozmológus Timothy Ferris így összegzi a Világmindenség c.
könyvének utolsó fejezetében, az ”Elfogultságtól mentes teológiai utó-
szó”-ban (ahonnan a fenti abszurd idézet is származik):
"Sokkal inkább helyénvalónak tűnik az a szemlélet, hogy Isten a Világ-
egyetemet a saját spontán teremtőerejének érdekében hozta létre; hogy
azt akarta, a természet hozzon létre meglepetéseket, olyan jelenségeket
és eseményeket, amelyek kimenetelét ő sem látja előre.”
.
“Egy talmudmagyarázó iskolában több órán keresztül vitatkoztak Isten létének bizonyítékairól.
Végül az egyik rabbi felállt és így szólt: - Isten olyan hatalmas, hogy nincs is szüksége arra, hogy létezzen."
(Victor Weisskopf)
Kreatív Tudat 1
Teológiai utószó
* sokan tudjuk, hogy itt van.. (thorn)