Szubjektív összefoglaló
Azt hiszem, a legtöbb ember gyanakodva, sőt elutasítva fogadja azt, amit a Seth oldalakon
leírtam, a korszellem, továbbá a témával visszaélők miatt (lásd a Seth5 oldal ‘second hand’
blokkját), — jónéhányunk számára viszont a 20 éven át folyamatosan átadott magas szín-
vonalú és konzisztens információ - a felmerülő kérdőjelek ellenére - a lényegét tekint-
ve elfogadható.
A Seth anyagok alkalmasak arra, hogy kinézzünk az az Univerzumnak nevezett 'Elvarázsolt
kastélyból’, és hihető (néhány esetben viszont emberi ésszel felfoghatatlan) információkat
kapjunk az életünk valódi természetéről, amelyet a tudomány és a vallások csak 'tükör által
homályosan’ képesek megmagyarázni. ------- A Seth anyagok értelmezéséhez először a
'Seth könyve: A lélek örök érvényessége', utána a Seth megszólal c. könyv alapos és többszöri
elolvasását, továbbá a seth.hu honlap tanulmányozását ajánlom. Bővebb listát a Seth5 olda-
lon találsz.
Seth világképe - amit a szellemvilággal foglalkozó szakirodalom egy vallások, filozófiák és tudományok feletti rendszer-
nek tart - gyökeresen eltér attól, amit a világról hiszünk, vagy tudni vélünk, de a vallások több magyarázata mégis hasonlít
erre, hiszen Seth szerint ez a világkép rejtett tudásként minden emberben megvan, másrészt az általa elmondottakat az ún.
Beszélők egyszerűsítve átadták már korábban, más korokban, más helyeken, nemzedékeken és évszázadokon keresztül
(Krisztus és Buddha a legnagyobb Beszélők voltak, földöntúli képességgel).- Arról, hogy a szellemvilág létezik, nem az asz-
taltáncoltatás, vagy a szellemidézés ad választ: a halálközeli élményeket átélők talán meggyőznek erről.
Seth gondolatai a filozófiában sem példátlanok: A.N. White-
head folyamatfilozófiája (1929) - jóval Seth jelentkezése
(1963) előtt - sok mindenben emlékeztet rá (ő is Beszélő
volt?). Szerinte az emberi tudat vagy értelem valójában egy
sokkal mélyebb kreativitás vagy teremtőerő sajátos felfoko-
zódása. Ez a kreativitás minden természeti létezőben mű-
ködik. Whitehead filozófiája arra utal, hogy Istennek a folya-
matos változás a létezésmódja. A létezés kaland, amelynek célja a szépség és a komp-
lex rend elérése, az ellentétes érzések harmonizálódása.
- A hasonlóság részben a tudományra is érvényes. Mindaz, amit az Univerzum (U1, U2, U3),
az Élet, a Tudat, vagy az Ihlet oldalakon kiemeltem, a világ működésének számunkra rend-
kívül különös, spirituális jellegét valószínűsítik. Egy példa:
David Bohm, a híres kvantumfizikus szerint a fizika megfigyelései mögött a mélyebb való-
ság organikus szervezetként viselkedik. Sok szempontból a tehetetlennek, élettelennek tar-
tott anyag tele van aktivitással - hasonlóan egy élő szervezethez. Minden egyes ún. részecs-
kében megtalálható az a fajta tevékenység, ami az egész univerzumra jellemző. Ez hasonlít
ahhoz a vallásos elvhez, miszerint Isten mindnyájunkban ott van; vagy ahogy ezt a filozófusok megfogalmazták: minden
részben megtalálható az egyetemes egész, minden mikrokozmosz tartalmazza a makrokozmoszt.
Bohm azt mondja, hogy az anyag és az értelem a jelenségek mögött meghúzódó egyazon egységnek vagy rendnek a
megnyilvánulásai. Ez egybevág azzal a spinozai elképzeléssel, miszerint mind az anyag, mind az értelem az egyetemes
szubsztanciának, Istennek a különböző formái illetve megnyilvánulásai.
(Tattva - Tudomány és spiritualitás).
Seth szerint ennek a rendkívül tág, és számunkra alig fel-
fogható kozmikus életformának a mozgatórugója a folya-
matos felfedezés, tapasztalatszerzés. Eszköze a kreatív
teremtés, amely a teremtményeit szintén kreatív teremtő-
erővel ruházza fel, aminek a működését lehetetlen ponto-
san kiszámítani, - távlati célja pedig a pozitív fejlődés.
Környezetünk, amely dinamikus kölcsönhatásban áll adott-
ságainkkal, - gyakran igen kemény korlátokat, de egyedi le-
hetőségeket is kínál a kozmikus lehetőségek és valószínű-
ségek rendszerében. (Megjegyzés: a kvantummechanika
törvényei is arra utalnak, hogy a Világegyetem természete
valószínűségi, és nem determinisztikus). A korlátokon belül "életünk színdarabját" szabad
akaratunk alakítja, erősen befolyásolva a ‘színpad’ többi szereplőjétől. Azt, hogy pontosan
mi fog történni, lelkünk sem látja előre, legfeljebb tendenciákat: - a Tervező mindenütt helyet
hagyott a meglepetésnek, és az események sehol nincsenek eleve elrendelve.
- A teremtmények, így mi is, a saját világuknak megfelelő törvények szerint fejlődnek, de
az energiát a lelkektől, illetve Istentől kapják.
Mit akar átadni nekünk Seth?
Először is létezésünk rendkívül szokatlan, mégis legvalószínűbb magyarázatát, ami minden eddiginél szélesebb pers-
pektívát ad.
- Azt az információt, hogy a lelkünk materializált, de a teremtés révén önállósult része vagyunk, vele sajátos kapcsolat-
ban maradva. - Azt, hogy örökké élünk, és az anyagi lét a szellemi teremtésnek csak egyik formája. - Azt, hogy a lelkünk
számtalan párhuzamos életének csak egyike vagyunk, de számára minden élete elválaszthatatlanul fontos. Halálunk u-
tán egyéni tudatunkat megőrzi, ugyanakkor a személyiségünk - saját belátásunk szerint - további más életeket élve to-
vábbfejlődhet. Fejlődésünk során kialakíthatjuk saját, személyre szabott felettes énünket is, de így is a “kozmikus háló-
zat” részei maradunk, azt egy újabb, egyedi entitással gazdagítva.
- Azt hogy a lelkünk életválasztása tudatos, a célja a fejlődés, - kerüljünk akár a leg-
nyomorúságosabb körülmények közé, - de onnan is lehet kiút ("A legnagyobb mély-
ségben is ott van a vigasztaló Isten, és olykor mélyre kell zuhanni ahhoz, hogy érté-
kelni tudjuk a magasságból érkező fényt." – Fabiny Tamás evangélikus elnök-püspök).
- Azt, hogy a szabad akaratunk által vezérelt döntéseink durva tévutakra is vezethet-
nek, de fontos feladatunk, hogy a hibáinkból tanuljunk. - Azt, hogy lehetőleg az együtt-
működésre, a pozitív lehetőségekre és a tanulásra koncentráljunk. - Azt, hogy akiket
szoros érzelmi kötelékek fűznek össze, előszeretettel maradnak esetleg több életen
át szorosabb vagy lazább fizikai kapcsolatban, más-más ‘szerepeket’ játszva.
- Végül azt is, hogy a Mindenség életereje a kreativitás, öröm és szeretet, ami egy gigászi, önmagát tanítva dinamikusan
fejlődő szellemi piramisban nyilvánul meg.
Seth szerint a bajok többségét saját magunk okozzuk, ezért meg kell próbálnunk a gondolkodásunkat átformálni. Sze-
rinte ebben ebben a világban csak a teremtés ABC-jét tanuljuk:
Életünk egy tanulási folyamat. Már említettem, hogy születésünk előtt szüleink kiválasz-
tásával meghatározott tulajdonságokat (génállomány, családi háttér és történelmi környe-
zet) állítunk be magunknak. Ebben a környezetben kell megvalósítanunk a fenti kiemelt
idézetben foglaltakat, - a tudati és erkölcsi felemelkedéshez pedig ‘életek sorozatára’ lehet
szükség. Ez egy igen nehéz vállalkozás a mi anyagi világunkban, egy vágyaktól és szük-
ségletektől kínzott testben és elmével, ahol a szellemet (ami maga a kreativitás) és a tes-
tet egyensúlyban kéne tartanunk. - A megvalósítás legfontosabb eszközei a tanulás,
a tudás és a szeretet.
Aki a fenti feladatokat megtanulja (amelyek részben vallási tanítások is), annak “reinkarnációs” ciklusa a fizikai univer-
zumban véget ér, és ha akar, tovább léphet más, fejlettebb univerzumba.
Seth létmagyarázatát nem könnyű elfogadni a szemléleti korlátaink, a korszel-
lem, és nem utolsósorban a kérdéskörrel visszaélők miatt. Nem könnyíti meg a
dolgunkat az sem, hogy egyes magyarázatai (ilyen pl. az egyidejűség, az egyi-
dejű ‘reinkarnáció’) emberi ésszel felfoghatatlanok, ezért jónéhányan kitalált
dolognak, jó esetben távoli üzenetnek tekintik az anyagot.
- Ezzel együtt sokunk számára mégis hihető, amit közöl.
Emlékeztetnék arra, hogy a nagynevű Yale Egyetem archívumai közé válogat-
ta Jane és Rob munkásságát; elismerés ez az anyag minősége és jelentősége e-
lőtt.
Érdekes módon ez az egyetlen metafizikai életmű, ami helyet kapott az archí-
vumokban; a Yale egyik szóvivője szerint ráadásul egyike a leglátogatottab-
baknak.
Seth gondolatai alulnézetből nehezen értelmezhetők: a mi nézőpontunkból elképzelhetetle-
nül nagy a távolság az ő és a mi világunk között. - A mi világunk gondolkodásmódja és napi
problémái az emberek többsége számára abszurddá teszik, hogy ilyesmivel foglalkozzanak. Akik mégis hajlanak a spi-
ritualitásra, Seth bonyolult világszemlélete helyett érthető módon többnyire a kézenfekvőbbet, a hagyományost fogad-
ják el: azt ami a Seth-féle rendszerből hozzánk átszűrődik, azt, amit a vallások kínálnak. A vallások emberszabásúbbak,
és képesek lehetnek a szívet is megszólítani (véleményem szerint a kétféle felfogást össze lehet hangolni).
Aki mégis képes valamit elfogadni Seth magyarázataiból, annak segíthet abban, hogy időnként egy
komplex spirituális szemüvegen keresztül nézze, vagy érezze a világot, annak káprázatos összetett-
ségét. -- Segíthet az életének tudatosabb átélésében, abban, hogy okosabb döntéseket hozzon, a kapcsolatait lehetőleg po-
zitív kimenettel kezelje, - ezzel magát, és másokat is megváltoztatva.
-- Képesek lehetünk erre? Talán, de sok tanulás az ára az értelem és az érzelmek területén egyaránt, mert
Seth véleménye szerint
"..szabad akaratot kaptatok. Megvannak bennetek a tervek; tudjátok, mit kell elérnetek egyénenként, népként, emberiségként.
A terveket figyelmen kívül is hagyhatjátok. Mármost: a szabad akaratot úgy használtátok, hogy a tárgyi valóság teljesen más
lett, mint amilyennek lennie kellene. Az egót műveltétek ki, ezt tettétek az egyetlen valósággá. Az egóban éltek, mint egy álom-
ban. Ti vagytok azok, akik ezt az álmot túlontúl elevenné tettétek. Az volt a dolgotok, hogy megoldjátok a gondokat, a feladato-
kat, de közben mindvégig tudatában kellett volna lennetek a lényegnek, a belső valóságnak, nem-anyagi léteteknek. Ezzel nagy
mértékben elveszítettétek a kapcsolatot. Figyelmetek fókuszát olyannyira a fizikai valóságra állítottátok, hogy ez lett az egyet-
len valóság, amelyben hisztek…" (Seth megszólal).
- Lásd még
a Vallás2 oldal kapcsolódó részét,
és a Teológiai utószó oldal Seth blokkját.
Utószó
.
ISTENNEK a FOLYAMA-
TOS VÁLTOZÁS a LÉTE-
ZÉSMÓDJA, AMELYNEK
CÉLJA A SZÉPSÉG és a
KOMPLEX REND
ELÉRÉSE.
Kreatív Tudat
5d. Lélek - Seth 4
(a képek részben nagyíthatók, egyesekben szöveggel )
MINDEN LÉTEZŐ (ISTEN),
ÉS RÉSZEI AZ ENTITÁSOK
(LELKEK), TOVÁBBÁ A
TEREMTMÉNYEIK EGY
DINAMIKUSAN NÖVEKVŐ
KOZMIKUS ÉLETFORMÁT
ALKOTNAK, AMIBEN A
RENDSZER ÁLLANDÓAN
TANÍTJA ÖNMAGÁT.
"A földi életben meg kell értenünk a teremtés felelősségét: a gondolatok és az érzelmek konkrét - sok esetben
negatív - következményeit. Ahogy a gyermek tortát készít a sárból, úgy formáljuk ki gondolatokból,
várakozásokból és érzelmekből a sorsunkat és a civilizációt, aztán pedig megnézzük, mit alkottunk. Ebben a
folyamatban a legfontosabb a felelősségvállalás mellett: meg kell tanulnunk az önfegyelmet, a mások iránti
együttérzést, és a pozitív vágyat a teremtésre és szeretetre, a pusztítás és gyűlölet helyett."
-
“Minden másképp van” (Karinthy Frigyes).
"Mert most tükör által
homályosan látunk,
akkor pedig színről-
színre; most rész szerint
van bennem az ismeret,
akkor pedig úgy ismerek
majd, a mint én is
megismertettem."
(Biblia, Pál apostol 1.
levele a Korinthusiakhoz,
13. rész).
Egyik értelmezése:
amikor az ember - Isten
országának eljövetelekor
- a teljességet látja,
akkor meglátja önnön
kicsiségét is. Minden
igazság addig csupán
rész-igazság, "tükör
általi homályos látás", az
igazi valóság akkor tárul
fel majd. X